یک روانپزشک گفت: استرس، اضطراب و اختلالات روانپزشکی در دانش آموزان از جمله مسائل مهم حوزه بهداشت روان است که در صورت غفلت، در آینده‌ای نه چندان دور با نسلی که از سلامت روحی به دورند رو به رو خواهیم شد.

علیرضا سفیدچیان‌، روانپزشک در گفتگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: آموزش، تربیت و پرورش و هنگامی که در یک کشور به بار می‌نشیند که سه فاکتور: خانواده، دانش آموز و مدرسه همانند 3 ضلع یک مثلث با هم در ارتباط و همکاری موثر و نزدیک باشند.

وی با بیان اینکه نقش مشاوران و کار آموزشی بی تردید، تعیین کننده در افزایش بهدات روان دانش آموزان است به چند موارد از چگونگی ارتقاء آن اشاره کرد و گفت: ( همدلی کردن) یعنی در کنار دانش آموز بودن از دریچه او مسائل را دیدن به گونه ای که حس کند که قادریم او را بفهمیم، ( نیاز به توجه مثبت نامشروط) یعنی پذیرش کامل فرد به شکل غیر  داورانه، ( حذف برچسب زدن به فرد) عبارتی مانند تو خیلی تنبلی، آدم بشو .... از مسائلی هستند که با رعایت آن چالش‌های موجود در بین دانش آموزان کم رنگ‌تر می‌شود.

این روانپزشک در خصوص رفتارهای نادرستی که مانع ارتقاء بهداشت روان در دانش آموزان می‌شود افزود: ( از اصول راز داری نباید تخطی کرد ) حفظ اسرار مراجع از اصول حرفه ای است و با فاش شدن اسرار و از بین رفتن اعتماد، مشاوره معنایی ندارد و نیز مقایسه کردن دانش آموز با دیگری، موفقیت دیگران را به رخ کشیدن ( نمره خوانی در جمع) از دیگر عوامل موانع و چالش ارتقاء بهداشت روان هستند.

سفید چیان در پایان گفت: نداشتن عکس‌العمل یکسان در برابر رفتارهای مشابه افراد موجب بی اعتمادی، کاهش علاقه و ایجاد کینه خواهد شد و نیز تقابل و مسابقه وحشت آفرین خانواده‌ها و موسسات آموزشی، چشم و هم چشمی و تفاخر، تغییرات مکرر کتب و نظام آموزشی متاسفانه فضایی را در کشور  ایجاد کرده است که نتیجه‌ای جز افزایش استرس، پریشانی ذهن، افسردگی و فرسودگی دانش آموزان و خانواده در پی نخواهد داشت.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اینجا را کلیک کنید

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.