طرح اورژانس هوایی به فاصله هر 150 کیلومتر، سطح جاده‌های کشور را پوشش دهد.

 چه تعداد پایگاه‌ اورژانس هوایی در کشور نیاز است؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از زمان فعالیت دولت یازدهم تاکنون شاهد راه اندازی اورژانس هوایی هستیم و در 93/05/25 اورژانس هوایی را در 14 استان افتتاح کردند زیرا پیش از این به خاطر هزینه بالای یک فروند بالگرد که معادل ایجاد حدود یکصد پایگاه اورژانس در کشور بود از داشتن آن محروم بودیم.

*ارتقا رتبه بهداشت عمومی در سطح جهانی

 هر ساله به علت تندروتر‌ شدن خودروها و  نبود فرهنگ درست رانندگی آمار تلفات و مجروحان حاصل از تصادفات جاده‌‌یی به بالای 500 هزار نفر در سال می‌رسد که اگر چه نوسازی ناوگان اورژانس و ایجاد پایگاه‌های اورژانس بیشتری را به خصوص در نقاط محروم و روستا‌ها می‌طلبد ولی با توجه به حجم بالای تصادفات جاده‌ای نیاز مبری به امداد رسانی از طریق اورژانس هوایی است که اهدافی مانند افزایش سلامتی و کاهش مرگ و میر حین انتقال در حوادث جاده‌ای و بهبود نگرش مردم و مسئولان استانی نسبت به عملکرد اورژانس را در پی دارد اما نداشتن نیروی متخصص و مجرب، نداشتن بالگرد مناسب برای انتقال مصدوم و نبود زیر ساخت‌های لازم به خصوص در بیمارستان‌های اصلی مراکز استان‌ها و هزینه و خطر بالای آن از نقاط ضعف و محدودیت‌های اورژانس هوایی در ایران است.

*نجات 1200 مصدوم با آمبولانس هوایی

در شرایطی که اورژانس هوایی با راه اندازی 17 پایگاه وارد دومین سال می‌شود، جان 1200 مصدوم که هیچگونه امکان خدمات رسانی به آن‌ها از طریق آمبولانس زمینی به خصوص در نقاط محروم نجات داد که از جمله نجات مادران عشایر در زمان زایمان و یا در زمان ترافیک جادهای چالوس و هراز و عدم امکان انتقال سریع مصدومان در استان‌های تهران ، البرز و مازندران و خدمت رسانی به مناطق محروم کرمان و سیستان بوده است.

 صابری نیا رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت می‌گوید: تعداد پایگاه‌های اورژانس هایی باید به 34 پایگاه افزایش یابد.

*وضعیت قابل قبول  اما نیاز به توسعه

 با توجه به اینکه در طول سال‌های گذشته تعداد پایگاه‌های اورژانس هوایی در کل کشور افزایش یافته است با این حال اورژانس کشور تنها حدود 75 درصد حوادث رانندگی را پوشش می‌دهد زیرا حدود 25 درصد حوادث رانندگی‌ بیشتر در جاده‌های فرعی است که هنوز توسط اورژانس کشور پوشش داده نمی‌شود که بر اساس بررسی‌های انجام شده لزوم داشتن یک بالگرد در هر استان امری ضروری شناخته شد زیرا هنوز هم تا رسیدن به نقطه مطلوب در این امر فاصله است. زمان رسیدن اورژانس 8 تا 10 دقیقه است که  در شهری مانند تهران این فاصله به علت نبود آمبولانس هوایی و ترافیک بین 14 تا 17 دقیقه و حتی بیشتر تخمین زده می شود که با زمان استاندارد فاصله چشمگیری دارد.

*راهکار آخر

 با انجام نقطه‌یابی در 44 نقطه از کشور و طرح اورژانس هوایی به فاصله هر 150 کیلومتر از سطح جاده‌های کشور، تا سال آینده به صورت صد درصد‌ پوشش هوایی را در سطح کشور خواهیم داشت.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار