رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از تولید یک میلیون و 500 هزار تن چغندر قند از مزارع استان در سال زراعی جاری خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛اسمعیل کریم زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اعلام این خبر گفت: کار برداشت این محصول از بیستم شهریور ماه سالجاری در مزارع استان آغاز شده و تاکنون افزون بر 295 هزار تن محصول برداشت و تحویل کارخانه های قند استان شده است.

وی گفت: به علت محدودیت هایی که در راستای برنامه ریزی های ستاد احیای دریاچه ارومیه صورت گرفته ، سطح زیر کشت این محصول در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن حدود سه هزار هکتار کاهش یافته است.

کریم زاده افزود: در سال زراعی جاری 28 هزار هکتار از اراضی استان به زیر کشت این محصول اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: این کاهش سطح زیر کشت موجب شده است تا میزان برداشت چغندر قند در سالجاری در مقایسه با پارسال با 350 هزار تن کاهش به یک میلیون و 500 هزار تن برسد.

به گفته وی، از مجموع محصول تولید شده در سطح استان تا کنون کارخانه قند پیرانشهر با 94 هزار تن بیشترین و کارخانه قند میاندوآب با 61 هزار تن کمترین میزان خرید را به خود اختصاص داده اند.

کریم زاده میانگین برداشت چغندر قند از هر هکتار در استان را 52 تن اعلام کرد و افزود: برای افزایش سطح زیر کشت این محصول در استان برنامه ای وجود ندارد ولی به منظور افزایش راندمان تولید در واحد سطح این سازمان برنامه های مدونی را در دست اجرا دارد.

وی استفاده از کودهای دامی و ارگانیک جهت افزایش راندمان و کیفیت محصول تولیدی و اصلاح بافت خاک ، مبارزه بیولوژیک و تلفیقی در مزارع به منظور کاهش استفاده از سموم شیمیایی ، کاشت به موقع محصول جهت استفاده از بارندگی های اول فصل و برداشت به موقع جهت استفاده از آب کمتر را از جمله این موارد عنوان کرد.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.