هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد پنجم آبان در حالی افتتاح می شود که ویژه برنامه های محرم و برگزاری دوازدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی را در برنامه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در در جلسه شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ناشران ایران در مشهد از برگزاری دوازدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی در این دوره از نمایشگاه خبر داد و گفت: هفدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد از پنجم آبان ماه مصادف با 13 محرم در نمایشگاه بین المللی مشهد آغاز به کار می کند و تا دوازدهم آبان ماه میزبان علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی است.

سیدسعید سرابی از برنامه های ویژه نمایشگاه امسال متناسب با ماه محرم خبر داد و افزود: کمیته خاصی تحت عنوان «کمیته محتوای عاشورایی» تشکیل شده و برنامه های متناسب با این ایام را پیگیری می‌کند.

وی از ارائه 700 میلیون تومان بن الکترونیک کتاب با تخفیف 20 درصد در هفدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد خبر داد و گفت: بیش از 500 ناشر کشوری و استانی در این نمایشگاه حضور دارند و به ارائه آخرین کتب منتشر شده خواهند پرداخت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه هزینه غرفه ها 70 میلیون تومان اعتبار می طلبد و چنین نمایشگاهی در طول یک هفته 500 میلیون تومان هزینه در بردارد، ابراز امیدواری کرد نمایشگاه بین‌المللی مشهد همچون هر سال همکاری لازم را در برگزاری این نمایشگاه به صورت رایگان انجام بدهد.

سرابی با اشاره به ضرورت حضور پررنگ رسانه‌ها در نمایشگاه کتاب مشهد تاکید کرد: تمامی تلاش خود را در این راستا می‌کنیم زیرا اعتقاد داریم بخشی از بار نمایشگاه مربوط به ابعاد اطلاع رسانی آن است و رسانه‌ها می‌توانند با حضور کیفی خود در کیفیت بخشی به نمایشگاه نیز ایفای نقش کنند.

همچنین معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این نمایشگاه مستمر و پایدار است چراکه هدف اصلی آن ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است.

یوسف امینی با اشاره به اینکه 20 کمیته اجرایی، نظارتی و برنامه‌ریزی در این نمایشگاه فعال هستند، تصریح کرد: 10 بخش از جمله مذهبی، دانشگاهی، آموزشی، کودک و نوجوان، نشر الکترونیک، ادارات و نهادها، مشاوره، انتخاب کتاب سال، کتاب‌های خارجی، غرفه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در این نمایشگاه تعریف شده است.

وی معرفی بهترین کتاب سال، شب‌های فرهنگی شهرستان‌ها، شب شعر عاشورایی، کافه کتاب و نمایشگاه بین‌المللی کاریکاتور را از جمله برنامه‌های مهم این نمایشگاه برشمرد و گفت: حضور مدیران روابط عمومی دستگاه‌های مختلف در مراسم افتتاحیه و توزیع بن کتاب میان پرسنل هر دستگاه دولتی و غیردولتی می‌تواند از جمله برنامه‌هایی باشد که سبب افزایش میزان استقبال از این نمایشگاه شود.

*نمایشگاه کتاب مشهد بزرگترین رویداد فرهنگی شرق کشور

معاون استاندار خراسان رضوی برگزاری 16 دوره نمایشگاه بین المللی کتاب در مشهد و حضور 500 ناشر در این نمایشگاه را نشان اهمیت این رویداد فرهنگی شرق کشور دانست و نماد ظرفیت‌ فرهنگی استان برشمرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در جلسه شورای سیاستگذاری هفدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد، برگزاری 16 دوره نمایشگاه بین المللی کتاب در مشهد و حضور 500 ناشر در این نمایشگاه را نشان دهنده ظرفیت بالای فرهنگی استان دانست و گفت: تمام کمیته‌ها در این نمایشگاه باید از نظر محتوایی فعال باشند و هماهنگی دستگاه‌های مختلف در این نمایشگاه باید به گونه‌ای باشد که انتظارات برآورده شود.

سید محسن صادقی با اشاره به اینکه مکاتبه‌های مختلفی پیرامون حمایت مالی در سطوح مختلف استانداری، شهرداری و سایر دستگاه‌ها باید انجام شود، افزود: تشکیل کمیته آموزش و پرورش همراه با شهرداری در توزیع بن کتاب و فراهم‌کردن امکانات لازم برای حضور دانش‌آموزان در قالب اردو ضروری است.

وی به برگزاری این نمایشگاه از ساعات صبح تا پایان شب در مشهد اشاره کرد و گفت: باید طوری برنامه‌ریزی شود که در دو شیفت امکان خدمت‌رسانی به بازدیدکنندگان فراهم شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی خواستار تشکیل کمیته‌ای با عنوان نظارت و ارزیابی غرفه‌ها بر اساس ساز و کار مناسب هر کدام از این غرفه‌ها شد و گفت: ستاد برگزاری این نمایشگاه گفت‌وگو با چند دانشگاه اصلی مشهد را برای ارائه تسهیلات به دانشجویان و اساتید در دستور کار خود قرار دهد.

صادقی از تشکیل کارگروهی با حضور 6 استان خراسان شمالی، جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان در استانداری خبر داد و افزود: در صورت امکان می‌توان تسهیلات ویژه‌ای را برای حضور و استفاده این استان‌ها از هفدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد فراهم کرد.

وی توجه به عدالت اجتماعی در توزیع بن کتاب در نمایشگاه را ضروری دانست و تاکید کرد: در صورتی که به فرمانداران شهرستان‌های مختلف به ویژه آن دسته از شهرستان‌های نزدیک مشهد ابلاغ شود تا تسهیلات لازم برای حضور مردم در این نمایشگاه فراهم شود، آنها می‌توانند از این ظرفیت بزرگ فرهنگی استفاده کنند.

معاون سیاسی، امنیتی استاندار خراسان رضوی با تاکید بر استفاده تمام ظرفیت‌های مجازی و شهری در راستای تبلیغات مناسب برگزاری این نمایشگاه تصریح کرد: ارائه خدمات مناسب به غرفه‌داران و نحوه جانمایی غرفه‌ها از مهم‌ترین موضوعاتی است که در اجرایی شدن این نمایشگاه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در این نشست همچنین از پوستر هفدهمین نمایشگاه بین المللی ناشران مشهد رونمایی شد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.