«كربلا جغرافیای یک تاریخ» بیش از آنكه فیلم باشد، تركیبی از حضور تمام انسان‌هاست و آدم‌ها خودشان را در این فیلم پیدا می‌كنند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ داریوش یاری، كارگردان مستند «كربلا جغرافیای یک تاریخ»، در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینكه شاعران با ابیات و اشعار آیینی خود جمله حضرت زینب(س) را كه چیزی جز زیبایی ندیدم را ترجمه می‌كنند، عنوان كرد: در آواهای آیینی و اشعار عاشورایی از زبان حضرت زینب(س) می‌شنویم كه امام حسین(ع) با خون خود دریایی را ساخت و كشتی ظلم را درون خود غرق كرد.

وی افزود: تلاش كردم در فیلم «كربلا جغرافیای یک تاریخ» به دلیل همین شعرهایی كه شنیدم، شاعرانه نگاه كنم. این مفهوم را حضرت زینب(س) درک می‌كند و می‌گویند چیزی جز زیبایی ندیدم. این فیلم تلاش می‌كند این اشعار، آوا و نقاشی‌ها و تمام چیزهایی كه مردم روی آن صحه می‌گذارند را یک بار دیگر روی پرده بیاورد و به مردم بگوید. هر قومی اعم از سیستانی، بوشهری، ترک و لر و بلوچ به یک گونه تلاش می‌كنند كه این زیبایی منعكس شود.

این كارگردان افزود: معتقدم «كربلا جغرافیای یک تاریخ» بیش از آنكه فیلم باشد، تركیبی از حضور تمام انسان‌هاست و آدم‌ها خودشان را در این فیلم پیدا می‌كنند.

وی در پاسخ به این پرسش كه چطور می‌توانیم فرهنگ عاشورا را با زندگی امروز تلفیق كنیم گفت: ما باید تعریف صحیحی از فرهنگ داشته باشیم و پس از آن به دنبال تأثیر و كاركرد آن برویم. این فرهنگ تشیع گاهی وارد آیین‌های ایرانی می‌شود و لباسی بر فرهنگ می‌شود، گاهی در نخل گردانی، كرب نوازی، شمایل گردانی، شعر آیینی و گاهی در تعزیه جلوه گر می‌شود.

یاری در پایان گفت: گریه برای حسین(ع) تنها پالایش نیست بلكه به صیقلی از درون و انسانیت خود نزدیک می‌شویم و پس از آن به آرامی در آینه وجودی چهره ظالم و مظلوم جدا می شود.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار