در جوامع پیشرفته رسانه ها و مراکز درمانی و دانشگاه ها و مدارس مدام در حال آموزش نحوه حفاظت در برابر پرتوها هستند.

 کرامت حافظی کارشناس رادیولوژی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص عدم آگاهی پزشکان از عوارض اشعه ایکس بیان کرد : هم اکنون بسیاری از پزشکان کشور از میزان خطرات و جدی بودن عوارض اشعه ایکس اطلاع کافی و دقیق ندارند چرا که در دروس آنها فقط به صورت اشاره وار به این مباحث بسیار مفصل پرداخته شده است.

وی ادامه داد: مثلا اکثرا نمیدانند که یک سی تی اسکن شکم معادل 400 تصویر گرافی قفسه سینه پرتودهی به بیمار دارد و یا اطلاع ندارند که یک گرافی کمر معادل 75 برابر یک تصویر قفسه سینه پرتودهی به بیمار دارد، دانستن این اطلاعات دقت معاینه بالینی را بالا برده و از درخواستهای غیر ضروری پرتودهی به بیماران و تحمیل هزینه فراوان به بیماران جلوگیری میکند.

حافظی اظهار کرد: این مهم نشان میدهد که باید در آموزش پزشکی و آموزش مخاطرات و حفاظت رادیولوژی به کلیه پزشکان و کادر درمانی بازنگری جدی شود، چرا که عدم این بازنگری دز اشعه دریافتی جامعه را بالا میبرد و این بالا رفتن میزان پرتوگیری اشعه جامعه به معنی افزایش سرطان و بیماری های وابسته به اشعه در کشور ما خواهد بود.

وی با اشاره به لزوم ارتقا دانش حفاظت در برابر پرتوها برای عموم جامعه اضافه کرد: در جوامع پیشرفته رسانه ها و مراکز درمانی و دانشگاه ها و مدارس مدام در حال آموزش نحوه حفاظت در برابر پرتوها هستند، مثلا افراد جوامع پبشرفته میدانند که  همراه بیمار نباید وارد اتاق دستگاه رادیولوژی و سی تی اسکن شود و اگر لازم شد همرا بیمار حضور داشته باشد باید روپوش سربی بپوشد و به هشدارهای آموزشی مراکز تصویربرداری پزشکی دقت کند.
ا
ین کارشناس پرتو شناسی افزود: آگاهی جامعه خود نقش کنترلی دارد به عنوان مثال یک بیمار آگاه به پزشک اصرار نمیکند که تصاویر بیشتر رادیولوژی و یا سی تی اسکن های غیر ضروری برای او درخواست کنند. همینطور یک بیمار آگاه با ورود به بخش های رادیولوژی و سی تی اسکن و پزشکی هسته ای به کارشناس تاکید میکند که از وسایل و دستور العمل های حفاظتی به نحو مطلوب برای او استفاده کند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
برچسب ها: پرتو ، اشعه ، سی تی اسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار