گری سیمور درباره روند اجرایی شدن توافق هسته ای و محدودیت های اعمال شده بر برنامه هسته ای ایران گفت که مدت زمان طول کشیدن این فرایند به سرعت عمل ایران بستگی دارد و اینکه در آینده چگونه عمل خواهد کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گری سیمور، مدیر اجرایی مرکز تحقیقاتی بلفر در دانشگاه هاروارد آمریکا درباره روند اجرایی شدن توافق هسته ای و محدودیت های اعمال شده بر برنامه هسته ای ایران گفت که مدت زمان طول کشیدن این فرایند به سرعت عمل ایران بستگی دارد و اینکه در آینده چگونه عمل خواهد کرد.
 
شبکه رادیویی بین المللی مردم آمریکا (pri) در مصاحبه ای با رئیس تحقیقات هاروارد نوشت: " روز تصویب اجرای برجام فرا رسید. روزی که برنامه هسته ای ایران به عقب رانده می شود. ایران باید تقریبا 15000 سانتریفیوژ را برچیند، ذخایر اورانیوم غنی شده را رقیق یا تسلیم کند و راکتور اراک را به تحقیقاتی تبدیل کند."
 
گری سیمور در مصاحبه با این شبکه رادیویی گفت: " توافق به ایران اجازه می دهد که سانتریفیوژهای خود را داشته باشد ولی باید آنها را از دور خارج کرده و در مکانی تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی نگهداری نماید. مدت این فرایند به سرعت عمل ایران بستگی دارد."
 
" اگر ایران می خواهد که قابلیت نصب دوباره سانتریفیوژها را در صورت شکسته شدن توافق حفظ کند باید برای جمع آوری و بازکردن آن ها بشدت مراقب باشند. اگر هم می خواهد برای رسیدن به لغو شدن تحریم ها مسابقه دهد، می تواند کار سریع و نچندان تمیزی را انجام داده و زمان زیادی را صرف جویی کند."
 
پایگاه اینترنتی این شبکه رادیویی نوشت: " ایالات متحده و دیگر قدرت های غربی قول داده اند زمانی که این برچینش هسته ای ایران اتمام یابد، تحریم های ایران برداشته شود. اما همانقدر که ایران قادر به نصب دوباره سانتریفیوژهاست، آمریکا و قدرت های غرب نیز می توانند تحریم ها را برگردانند."
 
سیمور درباره کاری که ایران باید برای اورانیوم های غنی شده انجام دهد گفت: " یک راه رقیق کردن آن است که باعث می شود دوباره به اورانیوم طبیعی تبدیل شود یا اینکه می توانند آن را تماما به خارج از کشور و احتمالا روسیه منتقل کنند. مشخص نیست ایران کدام را انتخاب می کند ولی مدت زیادی به طول نمی انجامد زیرا فرایندی سرراست می باشد. "
 
این شبکه رادیویی متذکر شد که به دلیل اینکه بسیاری از سانتریفیوژهای ایران هنوز استفاده نشده اند و با اورانیوم خلوص کم آلوده نیستند، می توان آنها را راحت تر و بدون نگرانی های امنیتی یا زیست محیطی جمع آوری کرد.
 
سیمور در پایان ضمن هشدار به غرب برای تدوام نظارت بسیار نزدیک بر ایران مدعی شد: " اجرایی شدن توافق، لحظه موفقیت آمریکا در به عقب راندن برنامه هسته ای ایران است. سوال بزرگ اینجاست که آیا توافق برای طولانی مدت دوام خواهد آورد؟"



منبع: جام نیوز

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.