اردکان به معنی نوعی از جدول ها و اشکال نجومی و آخرین اقامتگاه اسکندرمقدونی پیش از حمله به تخت جمشید بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ شهرستان سپیدان با گستردگی 2839 كیلومتر مربع و پیشینه تاریخی 900 ساله در شمال غربی استان فارس قرار دارد. شهر اردكان مركز آن در 75 كیلومتری شمال غربی شهر شیراز جای دارد. این سرزمین چهار فصل از شمال و شمال غربی با شهرستان اقلید و استان كهگیلویه و بویراحمد، از شرق با شهرستان مرودشت، از جنوب با شهرستان شیراز و از غرب با شهرستان ممسنی مرز مشترك دارد. 

شهر جدول ها و اشکال نجومی ///گزارش مکتوب+ تصاویر ارسال شد برای خانم زرگنده

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می گوید: این شهرستان از نظر آب و هوا دارای آب و هوای سرد کوهستانی با تابستانی معتدل و خنک زمستانهای سرد و یخبندان است. امیری می افزاید: از جمله جاذبه های دیدنی این شهرستان آبشار مارگون، بهشت گمشده،چله گاه و تنگ تیزآب و از مهمترین آثار تاریخی این شهرستان محوطه باستانی ملیان واقع در بخش بیضا است. 

شهر جدول ها و اشکال نجومی ///گزارش مکتوب+ تصاویر ارسال شد برای خانم زرگنده

وی ادامه می دهد: اردکان درلغت به معنی نوعی از جدول ها و اشکال نجومی است .بر اساس منابع موجود قدمت این شهرستان به زمان هخامنشیان باز می گردد ظاهرا این شهرستان آخرین اقامتگاه اسکندرمقدونی پیش از حمله به تخت جمشید بوده است .اردکان از حوادث روزگار درامان نماند .حملات افغان در زمان افشاریه و یورش های ایالت بویر احمد در دو قرن پیش خرابی های بسیاری در این شهر به بار آورد. 

شهر جدول ها و اشکال نجومی ///گزارش مکتوب+ تصاویر ارسال شد برای خانم زرگنده

50 سال پیش نیز سیل این شهر را نیمه ویران کرد.

این مقام مسئول تصریح می کند: وجود طبیعت زیبای آن شهرستان که دربرگیرنده مناطقی چون منطقه شش پیر، دریاچه برم فیروز و منطقه برف گیر شکرک است که اکنون به پیست اسکی مجهز تبدیل گشته است و نیز فضای کوهستانی بکر و سردسیر منطقه با پوشش های گیاهی و سبز و آب و هوای خنک آن در تابستان، فضاهای مناسب و استثنایی برای گردشگری شهرستان محسوب می شود .

شهر جدول ها و اشکال نجومی ///گزارش مکتوب+ تصاویر ارسال شد برای خانم زرگنده
 
امیری می گوید: پیست اسکی سپیدان ( پولادکف، تربیت بدنی )، قله رنج، آبشار مرزیون، تل آسیابی، تل ولی بیگی و کاروانسرای آصف از دیگر آثار تاریخی و طبیعی این شهرستان است.

وی ادامه می دهد: قالی و قالیچه، جاجیم، گلیم، گبه، نمد،سیاه چادر، رودوزیهای سنتی، معرق کاری، ملکی دوزی، گردو، بادام، عسل، روغن حیوانی، حلوا سیاه و کشک  از جمله سوغات و صنایع دستی شهرستان سپیدان است.

انتهای پیام/ح
برچسب ها: شهر ، جدول ها ، اشکال ، نجومی ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.