کارشناس مسائل اجتماعی در امور افغانستان گفت: نبود امنیت و مشکلات اقتصادی سبب مهاجرت جوانان افغانستان‌‌ به کشورهای اروپایی شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سلمان‌علی زکی عصر امروز در همایش علمی مهاجرت بیم‌ها و امیدها که در سالن همایش دکتر قربان‌نیا دانشگاه مفید برگزار شد، با اشاره به اینکه برای داشتن جامعه سالم باید افراد سالمی تربیت کرد، اظهار کرد: برای تربیت افراد سالم باید آموزش‌های سالمی داشت.

وی افزود: در دوران تجاوز شوروی سابق به افغانستان مردم امنیت و آرامش نداشتند و جامعه افغانستان مانند درختی بود که ریشه آن به شدت آسیب دیده بود.

کارشناس مسائل اجتماعی در امور افغانستان با اشاره به اینکه در این دوره مردم افغانستان گرفتار بحران شدند گفت: در دوران تجاوز شوروی سابق و عصر کنونی مردم افغانستان امنیت و آرامش نداشتند.

زکی تصریح کرد: پایه‌های سیاست در دوران تجاوز شوروی سابق به افغانستان ضعیف شد و در آن زمان فساد در نظام سیاسی به اوج خود رسید و از همان دوران تاکنون آسیب‌ها در جامعه افغانستان دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وجود آسیب‌های اجتماعی سبب مهاجرت مردم افغانستان به کشورهای توسعه یافته شده است، گفت: در حال حاضر مردم افغانستان به جای اینکه مانند گذشته به کشورهای همسایه مهاجرت کنند به کشورهای اروپایی مهاجرت می‌کنند.

کارشناس مسائل اجتماعی در امور افغانستان خاطر نشان کرد: از جمله عوامل مهاجرت افغان‌ها به کشورهای مختلف می‌توان به مشکلات اقتصادی، فقر و بیکاری و نبود امنیت و آرامش در کشور افغانستان اشاره کرد.

زکی با اشاره به اینکه نبود امکانات تحصیلی سبب مهاجرت جوانان به کشورهای اروپایی شده است، گفت: نسل سومی از افغانستانی‌ها که امروز در ایران حضور دارند به اندازه مردمی که در این سال‌ها در افغانستان بوده‌اند بی‌عدالتی و تبیعض و نبود امنیت را حس نکرده‌اند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه مردم افغانستان امید به آینده را در کشور خود حس نمی‌کنند اقدام به مهاجرت می‌کنند و با توجه به حمایت‌ها و استقبال‌هایی که کشورهای اروپایی از آنان می‌کنند آینده را در زندگی در این کشورها می‌بینند.

کارشناس مسائل اجتماعی در امور افغانستان با اشاره به اینکه وجود منابع طبیعی و آبی سبب مورد تجاوز قرار گرفتن افغانستان شده است، گفت: دشمنان سعی داشتند از افغانستان به عنوان معبری برای نفوذ به آب‌های دور استفاده کنند.

زکی تاکید کرد: مردم افغانستان برای مقاومت از خود در برابر دشمنان هزینه‌های سنگین بسیاری را پرداخت کردند.

منبع: فارس
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.