معافیت خانواده‌های کمیته امداد از هزینه‌های دادرسی

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد گفت: براساس تفاهم نامه بین کمیته امداد و کانون سر دفتر داران خانوادههای تحت پوشش این نهاد تا سقف 100 هزار تومان از پرداخت هزینه‌های دادرسی معاف هستند.

معافیت خانواده‌های کمیته امداد از هزینه‌های دادرسیبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود قمشه معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد در نشست خبری امروز در خصوص مسائل حقوقی مدد جویان کمیته امداد اظهار داشت: در چند سال اخیر رسیدگی به مشکلات حقوقی کمیته امداد و یا تعبیر توانمندسازی حقوقی از جمله سر فصل‌های کار این نهاد قرار گرفته است.
 
وی گفت: با  توجه به اینکه یک میلیون و 50 هزار زن سرپرست خانواده تحت پوشش کمیته امدادهستند ،مشکلات حقوقی این قشر مورد توجه ویژه قرار گرفته است و بر اساس یکی از بندهای اساس نامه کمیته امداد صیانت از نهاد خانواده‌ها و رسیدگی به مسائل حقوقی و قضایی آنها باید مد نظر قرار گیرد.

معاون حقوقی وامور مجلس کمیته امداد اظهار داشت: آر جمله کارهای انجام شده که اساس کار و هدف این معاونت است و توسعه معاضدت، مشاوره حقوقی و توانمند سازی حقوقی خانواده‌ها است که از جمل آنها می‌توان به مشاوره حقوقی خانواده‌ها در دفاتر کمیته امداد سراسر کشور اشاره کرد.

 

قمشه گفت: توجه  به جایگاه ویژه خانواده‌ها به رویکرد اصلی کمیته امداد مد نظر است که بر این اساس پیش بینی راهکارهای برای احقاق حقوق خانواده‌ها مد نظر است.

وی گفت: در این راستا 75 تفاهم نامه بین کمیته امداد و حوزه قضایی، کانون وکلا، مراکز 178، کانون سر دفتر، بسیج وکلا و مراکز دادگستری در مراکز استان‌ها منعقد شده  و 178 شعبه شورای حل اختلاف ویژ ه خانواده‌ها با همکاری قوه قضاییه و دو مجموعه حل اختلاف در تهران  و لرستان تأسیس شده است. 

معاون حقوقی وامور مجلس کمیته امداد گفت: در این راستا به جهت مشارکت مردمی در کارهای خیر جمع وکلای خیر با تأسیس کرده‌ایم که در این زمان 2 هزار و 500 وکیل در حال فعالیت هستند.

قمشه افزود: اجرای طرح وکیل خانواده استفاده از 7 هزار فرزند تحت پوشش کمیته امداد که در رشته‌های حقوقی درحال تحصیل هستند از جمله دیگر کارها است. شناسایی مشکلات حقوقی 20 درصد از خانواده‌های در طرح غربالگری انجام شده که قریب به 25 هزار خانواده دارای مشکلات حقوقی بوده‌اند که از جمله مشکلات می‌توان به اختلافات ارث، زنان مطلقه خانواده‌های زندانی‌ها اشاره کرد.
 
وی گفت: با کمک مجلس هزینه‌های دادرسی برای خانواده‌های کمیته امداد رایگان شد و همچنین پیگیر اجرای طرح‌های دیگر معافیت هستیم که می‌توان به عدم توقیف مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به علت پرداخت نشدن وام‌های بانکی به خصوص بانک‌های بهسازی روستایی اشاره کرد که در صحن علنی مجلس درحال پیگیری است.

معاون حقوقی وامور مجلس کمیته امداد اظهار داشت: با امضای تفاهم نامه بین کمیته امداد و کانون وکلا، وکلای خیر متعهد شده‌اند در هفته سه روز به خانواده‌های تحت پوشش این نهاد مشاوره‌های حقوقی ارائه دهند.

قمشه گفت: همچنین براساس تفاهم نامه دیگر با کانون سردفتر داران فعالیت‌های دادرسی مددجویان در یک نوبت تا سقف 100 هزار تومان رایگان است که کانون سردفتر داران تا سقف 7.5 میلیون تومان در این زمینه متعهد شده‌اند، همچنین با تأسیس دفاتر الکترونیکی قضایی وابسته به قوه قضاییه خانواده‌های کمیته امداد از پرداخت هزینه معاف هستند.

وی گفت: از دیگر اقداماتی که در بخش پیشگیری درحوزه فرهنگی و حمایت از خانواده کمیته امداد برنامه‌ریزی شده مشاوره‌های قبل از ازدواج دز زمینه حقوقی برای دختران تحت پوشش این نهاد است.
 
معاون حقوقی وامور مجلس کمیته امداد تصریح کرد: به دنبال زدودن فقر حقوقی از خانواده‌های نیازمند هستیم که در این راستا شوراهای حل اختلاف در مراکز استان‌ها در نظر گرفته شده که اگرچه این مراکز به نام مددجویان کمیته امداد است اما درهای به روی تمام خانواده‌های نیازمند شهدا جانبازان و ایثارگران باز است ومی‌توانند از تسهیلات آن استفاده کنند.

قمشه گفت:30 هزار خانواده زندانی با جمعیت نزدیک به 85 هزار نفر از کلیه خدمات کمیته امداد استفاده می‌کنند که به جهت امداد رسانی بهتر تفاهم نامه‌ای بین این نهاد و سازمان زندان‌ها مبنی بر اقدامات تأمینی منعقد شده است.

وی گفت: در حوزه مجلس به دنبال اشتغال‌زایی و  توانمندی سازی خانواده‌ها هستیم که بر اساس بند 16 قانون بند بودجه کمیته امداد مکلف است ،در سال 10 درصد از خانواده‌های تحت پوشش خود را توانمند سازندکه در این راستا سالانه 2 هزار میلیارد تومان از صندوق قرض الحسنه بودجه در نظر گرفته شده است و هزارو 100 میلیاردان پرداخت شده است.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد گفت: در سال گذشته 110 هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد به خودکفایی رسیده‌اند که در سال 92 این رقم 100 هزار خانواده بوده است.

قمشه بیان داشت: با توجه به اساس نامه کمیته امداد تمام تلاش امور حقوقی مجلس در جهت پایداری موارد حقوقی و قانونی خانواده‌های تحت پوشش باشد و به دنبال تصویب قانون افزایش حقوق مستمری زنان تحت پوشش کمیته امداد هستیم که تا این زمان تحقق پیدا کرده است.

انتهای‌پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار