تاسیسات زیربنایی و کمبود نیروی انسانی دو مشکل اساسی بیمارستان‌ها

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: تاسیسات زیربنایی و کمبود نیروی انسانی دو مشکل اساسی بیمارستان‌ها است

دکتر آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص برنامه هتلینگ بیمارستان‌ها گفت: موضوع فضاهای اقامت بیماران در بیمارستان‌ها موضوع مهمی است که به دلیل قدمت بیمارستان‌ها ما 67 درصد بیمارستان فرسوده داریم که نیاز به بازسازی دارند، برای غلبه به این مشکلات برنامه گسترده بازسازی در قالب پروژه هتلینگ انجام شد و در پی 16 ماه از گذشت این برنامه خوشبختانه وزارت بهداشت با همکاری دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها موفق به بازسازی دو میلیون متر مربع از بیمارستان‌ها شد که بزرگترین پروژه بازسازی بیمارستان‌ها و ساختمان های دولتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. 

وی ادامه داد:در جریان این پروژه‌ها دو هزار تخت جدید ، 7 هزار برانکارد، 12 هزار دستگاه یخچال و تلویزیون توزیع کردیم و در مجموع با اعتباری حدود 740 میلیارد تومان این اقدامات صورت گرفت.

وی در خصوص میزان پیشرفت برنامه کیفیت هتلینگ بیش از 80 درصد پروژه در بخش ساختمان انجام شده است ولی در بخش تاسیسات مشکلات زیادی داریم. پیشرفت ما در بخش زیر ساخت ها 27 درصد بوده و هنوز در تاسیسات مرکزی بیمارستان‌ها بازسازی گسترده‌ای را در پیش داریم، در حال حاضر فضای اقامتی که بیماران با آن سر و کار دارند، بیش از 80 درصد به اتمام رسیده است علاوه بر این اقدامات برای تجهیزات پزشکی نیز اقدامات زیادی صورت گرفته و 16 هزار قلم تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای مثل دستگاه ها سونوگرافی،‌آندوسکوپی، مانیتورینگ، دستگاه های اتاق عمل و دستگاه های بیهوشی بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به ارزش 700 میلیون تومان توزیع شده است. 

آقاجانی افزود: این مجموعه بازسازی هتلینگ تنها فضاهای اقامتی و نوسازی ناوگان تجهیزات پزشکی کشور در بیمارستان‌های کشور و مجموع 1440 میلیارد تومان اعتبار ثبت شده وضعیت متفاوتی را در 570 بیمارستان وزارت بهداشت ایجاد شده است، به گونه‌ای که رضایت‌مندی مردم بر اساس نظر سنجی که توسط موسسات مستقل از محیط بیمارستان‌ها صورت گرفته است رضایت‌مندی 85 درصدی را نشان می‌دهد. 

وی در ادامه گفت: از اقدامات دیگر موضوع نیروی انسانی است که متاسفانه ما کمبود جدی نیروی انسانی را در بیمارستان‌های دولتی داریم . شاخص پرستار حدود یک پرستار به ازای یک تخت در کشور است که خیلی پایین است، متاسفانه 9 هزار پرستار در قالب طرح تحول تا کنون جذب شدند البته مابا شاخص های حتی منطقه‌ای خیلی فاصله داریم اما محدودیت‌ها در جذب نیرو در بیمارستان‌ها کمتر شده است. 

وی درخصوص کیفیت غذا و رعایت بهداشت افزود: محور دیگر اقدامات ما موضوع کیفیت غذا و رعایت بهداشت است که مورد توجه قرار گرفته است، این اقدامات که در پی 16 ماه صورت گرفت اگر با روند قبل از این دو سال انجام می‌شد 25 سال زمان لازم بود یعنی ما 25 سال زمان را در 16 ماه خلاصه کرده‌ایم که این به دلیل حمایت دولت و مجلس از طرح نظام سلامت است. ما دو مشکل عمده داریم یکی موضوع تاسیسات زیر بنایی که به اعتبار نیاز داریم و دوم تنظیم نیروی انسانی به ویژه پرستار است.

آقاجانی در مورد مشکل همراه‌سراها در بیمارستان‌ها عنوان کرد: برای همراه‌سراها خوشبختانه خیرین اقدامات زیادی انجام داده‌اند.مشاور وزیر در امور مشارکت‌های مردمی نیز گزارشی را برای تعداد همراه‌سراها ارائه خواهند داد. عمده تکیه ما در موضوع همراه‌سراها به خیرین است ولی تکلیفی بر عهده بیمارستان‌ها در خصوص همراهان بیمار برای فراهم کردن فضای اقامتی در خارج از بخش وجود ندارد ولی در داخل بخش ارائه سه وعده غذا، صندلی، یا کاناپه رخت خواب شو جزو تجهیز است.
 
معاون درمان درخصوص مشکلات حوزه خدمات سرپایی گفت: مشکلات جدی‌ای در حوزه خدمات سرپایی داریم ما فقط 20 درصد خدمات سرپایی را تامین می‌کنیم و 80درصد خدمات سرپایی در بخش خصوصی ارائه می‌شود، در حالی که اکثریت جامعه از لحاظ مالی توان استفاده از بخش خصوصی را ندارند. افرادی که پوشش مالی دارند و از لحاظ مالی نمی‌توانند از بخش خصوصی استفاده کنند و یا مایلند که از بخش دولتی استفاده کنند ما تلاش داریم برای آنها امکان دسترسی به خدمات را فراهم کنیم که این وظیفه حاکمیت است و نکته دیگر پزشکان تمام وقت هستند که فضا برای کار ندارند، در مناطق محروم حدود 4 هزار پزشک متخصص و فوق تخصص تمام وقت داریم که قبل از طرح تحول  5 درصد اینها تمام وقت بودند ما حدود 600 پلی کلینیک ویژه را در سطح کشور فعال کردیم و 250 کلینیک هم در حال ساخت داریم که در سال آینده به بهره برداری می‌رسد. 

وی در خصوص نظام ارجاع گفت: نظام ارجاع منطق و قانون دارد.می‌توان به نظام ارجاع با نگاه شعاری و یا عملیاتی اجرایی نگاه کرد، نگاه دولت یازدهم به نظام ارجاع نگاه عملیاتی اجرایی است.ما می‌توانیم شعار دهیم که پزشک خانواده را راه‌اندازی می‌کنیم اما این امکان پذیر نیست اگر پزشک عمومی را به عنوان پزشک خانواده در سطح شهر به کار ببریم اما کلینیک ویژه دولتی نداشته باشیم که مردم را از لحاظ مالی حمایت کنند این نظام ارجاع موثر نیست. برنامه ما این است که نظام ارجاع را از مسیر درست هدایت کنیم .

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته درباره بیمارستان‌های نیمه ساخته و رها شده در مناطق محروم تصریح کرد: نهضت جهادی موثر برای تکمیل بیمارستان‌های نیمه ساخته شروع شده است که به زودی شاهد راه‌اندازی 20 تخت خواب جدید در بیمارستان‌های نیمه تمام در کشور در مجموعه وزارت بهداشت خواهیم بود. وزارت بهداشت علاوه بر منابع دولتی که در این رابطه اختصاص داده شده از منابع داخلی خود نیز در این راستا استفاده می‌کند. 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار