اجبار قانون راهکار موثر برای وجود فیزیوتراپ در رشته‌های ورزشی

وجود قانون‌های محکم راهکار موثری برای الزام وجود فیزیوتراپ در تمام رشته های ورزشی است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس رحیمی دکترای تخصصی فیزیوتراپی و دبیر علمی اولین سمینار فیزیوتراپی ورزشی در نشست خبری که امروز در دانشگاه علوم توانبخشی برگزار شد بیان کرد: برای جلوگیری از افزایش آسیب‌های غیر قابل جبران باید قوانین محکمی که چارچوب مشخصی را تعیین کند، در نظر گرفته شود تا باشگاه‌ها ملزم به پرداخت هزینه برای در اختیار داشتن یک فیزیوتراپ باشد.
 
وی در خصوص هزینه فیزیوتراپ ها عنوان کرد: میزان هزینه بسته به نوع باشگاه ورزشی است. اما متاسفانه در حال حاضر دریافتی آنها حتی از ماساژور‌ها هم کمتر است. 

رحیمی افزود: در تهران باشگاه‌های ورزشی می‌توانند با برقراری ارتباط با انجمن‌ها تحت نظر فیزیوتراپیست قرار بگیرند، در سایر شهرها نیز باید با هیات پزشکی ارتباط برقرار کنند تا بتوانند از خدمات فیزیوتراپی بهره‌مند شوند.
 
وی برای بهبود وضعیت موجود پیشنهاد کرد: باشگاه‌ها می‌توانند اطلاعیه‌ای مبنی بر اینکه تحت نظر انجمن‌های متخصص هستند در اختیار عموم قرار دهند اما به هر حال این قانون است که اجبار وجود فیزیوتراپیست‌ را برای آنها الزامی می کند زیرا درحال حاضر ماساژ تراپی‌هایی دیده می‌شود که به راحتی و به صورت قانونی 150 هزار تومان دریافت می‌کنند. 

دبیر علمی همایش فیزیوتراپی ورزشی تاکید کرد: فیزیوتراپیست باید برای هر رشته ورزشی به طور اختصاصی در نظر گرفته شود که متاسفانه در کشور ما این اتفاق نمی‌افتد و ما با استاندارد‌ها فاصله بسیاری داریم این درحالی است که در تمام دنیا رشته فیزیوتراپی به سمت دکترای حرفه ای سوق پیدا کرده است. 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 4 هزار فیزیوتراپ در کشور فعالیت می‌کنند اذعان کرد: برای فیزیوتراپ‌ها رتبه بندی  انجام شده است که در ایران رتبه B و C وجود دارد برای لیگ برتر باید رتبه B و برای تیم‌های دسته اول رتبه C در نظر گرفته شود.علت اصلی رتبه بندی فیزیوتراپ‌ها علاوه بر تعامل بیشتر انتخاب آنها بر اساس رتبه بندی انجام شده است. 

این متخصص فیزیوتراپی علت نادیده گرفتن نقش فیزیوتراپ در اغلب رشته‌های ورزشی را اینگونه بیان کرد:دو علت اصلی برای این معضل وجود دارد، کم‌کاری متخصصین یکی از این علت‌ها می‌باشد. در نظر گرفتن منافع مالی علت مهم دیگر است . 

وی با تاکید بر نقش فیزیوتراپ در برگرداندن فرد مصدوم به ورزش اظهار کرد: ماساژور،‌بدن‌ساز  و مربی تربیت بدنی در آماده کردن ورزشکار دخیل هستند اما زمانی که بیمار می‌شود تنها افرادی که اجازه انجام کار بالینی دارند می‌توانند به درمان بپردازند.
 
رحیمی با اشاره به اینکه افراد زیادی از گروه های مختلف به این حرفه‌ دست‌اندازی کرده‌اند بیان کرد: ما کاملا راغبیم که با وزارت ورزش همکاری داشته باشیم اما باید حیطه‌های کاری کاملا مشخص شود. زیرا افرادی هستند که با دادن تمرینات ورزشی بسیار غلط باعث به بار آوردن صدمات جبران ناپذیری برای ورزشکار می‌شوند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار