یاسوج ؛

726 میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 726 اثر تاریخی،فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، رحیم دادی نژاد افزود: این آثار شامل بناهای تاریخی، کاروانسراها، پل ها، قلعه ها، بقاع متبرکه، زیرساخت های زندگی اجتماعی ایرانیان کهن مانند آب انبارها، آثار طبیعی و صنایع دستی است.

وی بیان کرد: نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثارسنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رییسی کهگیلویه، دو گوردو پا در باشت از جمله آثار تاریخی مهم کهگیلویه وبویراحمد است.

دادی نژاد تصریح کرد: پل خیری و محمد و تنگ ملغان در گچساران، قلعه ضرغام آباد کهگیلویه، تخت شاه نشین دنا ،دژسلیمان ، شهر قدیم دهدشت، قلعه گنجو دنا، قلعه اسکندرخان چرامی ، استودان های تنگ ماغر بهمئی ، پل سنگ و ساروچ گچساران، قلعه گل بخشی دیگر از یادگارهای نیاکان گذشته در این استان است.

وی ابراز کرد: قلعه دختر کهگیلویه، پل بریم باشت، چهارطاقی خیرآباد گچساران،دخمه سنگی تنگ ماغر، روستای کارند بهمئی از دیگر آثار ارزشمند تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.

دادی نژاد اظهار کرد: آثار و بناهای تاریخی با 686 مورد بیشترین آثار تاریخی ثبت شده در این استان است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: 20 آب انبار، دو اثر طبیعی و دو رشته صنایع دستی در فهرست آثار ملی این استان ثبت شده اند.

وی بیان کرد: ثبت آثار در فهرست آثار ملی کشور افزون بر فراهم کردن زمینه حمایت قانونی از آثار در محاکم قانونی، امکان جذب اعتبارات لازم برای انجام عملیات مطالعاتی، مرمتی و حفظ و نگهداری را فراهم می کند.

دادی نژاد اظهار کرد: بیشترین آثار تاریخی ثبت شده کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان های کهگیلویه و گچساران قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای طرح های تعیین حریم محوطه های تاریخی از برنامه های در دست اجرا برای صیانت از یادگارهای گذشتگان است.
وی بیان کرد: تاکنون 70 محوطه تاریخی کهگیلویه و بویراحمد تعیین حریم شده است.

وی بیان کرد: در این راستا طرح مطالعاتی و گمانه زنی 180 محوطه تاریخی این استان انجام و برای مراحل اجرایی به شورای میراث فرهنگی کشور ارسال شد.

دادی نژاد افزود: طرح های تعیین حریم محوطه های تاریخی با هدف جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در عرصه های تاریخی و فراهم شدن شرایط مطلوب تر صیانت از این عرصه های بار ارزش انجام می شود.

وی اظهار کرد: تپه ده وه، خنگ بنار، پشکان، باغ انار،تپه سقلاتون در گچساران،قلعه دیشموک در کهگیلویه و تپه تاریخی امامزاده محمود در باشت امسال تعیین حریم و عرصه شده است.

 دادی نژاد تعداد آثار تاریخی این استان را حدود دو هزار و 500 مورد برآورد کرد و اضافه کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد را به دیار آریوبرزن می شناسند.
این استان بخشی از تمدن ایلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آرایی ها جزیی از خاک تمامی حکومت های ایران به شمار می رفته است.

گفتنی است استان کهگیلویه و بویراحمد با حدود 700 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و کهگیلویه و بویراحمد بیش از 16 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.

انتهای پیام /ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.