قمر یکی از سیارات منظومه شمسی می‌تواند حاوی منابع عظیمی از آب باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان توسط کاوشگر فضایی new horizons تصاویری زیبا و منحصر به فرد از عمیق‌ترین دره منظومه شمسی در قمر سیاره پلوتون به نام شارون بدست آورده‌اند. 

کشف آب زیر گدازه‌های آتش فشانی قمر این سیاره + تصاویر

گفتنی است، کارشناسان بر اساس تصاویر بدست آمده اعتقاد دارند عمق این دره بلند و باریک در حدود یک هزار و 600 کیلومتر است و در سراسر قمر فضایی شارون امتداد یافته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، دره موجود در قمر فضایی تارون که برابر بزرگتر و عمیق از دره گراند کانیون در سیاره زمین است. 

کارشناسان عمق و وسعت این دره را از جدیدترین تصاویر بدست آمده از پلوتو در ماه جولای سال جاری میلادی بدست آورده‌اند. وجود شکستگی‌ها و ترک‌های عمیق در سطح شارون که وسعتی در حدود یک دوم سیاره پلوتون را دارد سبب بهت و حیرت کارشناسان شده است. 

کشف آب زیر گدازه‌های آتش فشانی قمر این سیاره + تصاویر

از جمله خصوصیات شارون وجود رنگ قرمز رنگ در منطقه قطب شمال آن است. 

بزرگی این قمر به نسبت سیاره اصلی سبب شده تا برخی از کارشناسان پلوتون و قمر آن را یک سیستم چرخشی دو سیاره‌ای بدانند.

کشف آب زیر گدازه‌های آتش فشانی قمر این سیاره + تصاویر

کارشناسان همچنین در شارون شواهدی دال از وجود کوه‌ها، دره‌ها، رانش زمین و تغییرات سطح رنگ پوسته‌ها پیدا کرده‌اند. 

کشف آب زیر گدازه‌های آتش فشانی قمر این سیاره + تصاویر

کارشناسان بر اساس این یافته‌ها اعتقاد دارند نوعی شباهت بین سیاره پلوتون و کره زمین وجود دارد. 

کارشناسان بر سطح قمر شارون دشت‌های عمیق فراوان کشف کرده‌اند و حتی اعتقاد دارند نوعی فعالیت آتش‌نشانی در آن وجود داشته که ناشی از فوران کوه‌های آتش‌نشانی بوده و باعث ایجاد چنین دره‌های عمیقی شده است. 

کارشناسان براین اساس اعتقاد دارند امکان دارد اقیانوسی در اعماق سطح شارون وجود داشته باشد که در اثر حرارت و سرمای شدید منجمد شد و در اثر افزایش حجم ناشی از منجمد شدن سبب ترک خوردن پوسته بیرونی شارون شده است. 

کشف آب زیر گدازه‌های آتش فشانی قمر این سیاره + تصاویر

این آب در صورت وجود می‌توانست باعث حرکت گدازه‌های آتش نشانی به سطح قمر فضایی و شکافت سطح خارجی شود.

در حال حاضر بر اساس گزارش‌های دریافتی کاوشگر new horizons در فاصله 5 میلیارد کیلومتری از سیاره زمین قرار دارد و بر اساس دریافت اطلاعات عملکرد تمامی بخش‌های سیستمی آن سالم است. 

کارشناسان همچنین در جدیدترین تصاویر بدست آمده از سیاره پلوتون یک رشته کوه بسیار عظیم به نام Vukan planum را شناسایی کرده‌اند که بافتی غیر عجیب دارد و بدنه آن متشکل از رنگ‌های آبی، خاکستری و نیز مواد آلی متمایل به قرمز است.

بر‌اساس شواهد این رشته‌ کوه در حدود 530 کیلومتر وسعت دارد و کارشناسان اعتقاد دارند قله رشته‌ کوه Planum یکی از عظیم‌ترین قله‌ها در منظومه شمسی است.

کارشناسان با استناد به مدارک مشاهده شده گمان می‌کنند که احتمال دارد حیات بر سطح سیاره پلوتون و یا قمر بزرگ آن شارون وجود داشته باشد. 

کارشناسان در یافته‌های پیشین الگوهای زمین شناسی پیچیده ای در سطح پلوتون کشف کرده بودند که حاوی رنگ‌های طیف زرد، نارنجی و قرمر بوده و شباهت منحصر بفردی با کره زمین داشته است و می‌تواند نشان دهنده وجود عناصر معدنی منحصر بفرد با قابلیت استفاده توسط انسان‌ها و روبات‌های کارگر در سالهای آینده باشد. 


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار