مدیرکل جهاد کشاورزی استان اردبیل از افزایش 24 درصدی ارزش صادراتی سیب زمینی تولیدی این استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ عدیل سروی گفت: میزان صادرات سیب زمینی از نظر وزنی 52 درصد از ابتدای سال جاری تا کنون به نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته که این امر می تواند نشان دهنده کاهش بهای این محصول باشد.

وی افزود: گرچه شرایط صادرات بهتر از سال گذشته است اما سطح زیر کشت از 23 هزار به 21 هزار هکتار و میزان تولید نیز 100 هزار تن کاهش یافته است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اردبیل از کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان به عنوان مقصدهای اصلی صادرات سیب زمینی تولیدی استان اردبیل نام برد و از جمله مشکل ها در این زمینه را رقابت منفی بین صادرکنندگان و نبود تشکل عنوان کرد.

سروی افزود: تشکل صادرکنندگان سیب زمینی در برابر اتحادیه واردکنندگان سیب زمینی کشور جمهوری آذربایجان به منظور تعادل بخشی به نحوه و بهای صادرات سیب زمینی شکل گرفته که امر مثبتی است اما باید مراقب باشیم که این تشکل با خرید ارزان محصول و فروش گران آن، باعث وارد آمدن آسیب به تولیدکنندگان نشود.

بیان کرد: پیش تر حدود هشت تعاونی سیب زمینی کاران فعال بودند که بیشتر در زمینه تهیه و توزیع بذر سیب زمینی ورود می کردند و امروز بنابر دلایلی غیرفعال هستند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.