مشهد؛

کاهش 30 درصدی مصرف آب با استفاده از آبیاری قطره‌ای

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ازکاهش 30درصدی مصرف آب با استفاده از آبیاری قطره ای در کشت چغندر قند در شهرستان‌های تربت‌جام، تایباد، سرخس و بردسکن خراسان رضوی خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،مجتبی مزروعی در حاشیه مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و فاضلاب مشهد افزود: با توجه به رویکرد جدیدی که دولت یازدهم نسبت به موضوع آب و تولید به ‌ویژه در بخش کشاورزی دارد، اعتبارات خوبی را به این بخش اختصاص داده است.

وی به سیستم‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی خراسان رضوی اشاره و تصریح کرد: یازدهمین نمایشگاه آب، فاضلاب و تجهیزات وابسته با هدف آشنایی بیشتر تولیدکنندگان، شرکت‌ها و مردم با سیستم‌های نوین آبیاری در بخش‌های مختلف به ‌ویژه کشاورزی است.

مزروعی سیستم‌های آبیاری تحت فشار را از میانگین کشوری پایین‌تر دانست و گفت: طرح تحقیقاتی اجرای کشت پاییزه چغندر قند در شهرستان‌های خراسان رضوی آغاز شده و هم اکنون این محصول با استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار با 30درصد کاهش مصرف، آب کشت می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به استفاده از آبیاری زیرسطحی، قطره‌ای و تحت فشارتاکید کرد و افزود:آبیاری محصولاتی از جمله دانه‌های روغنی، سیب‌زمینی و گندم با استفاده ازاین سیستم در مصرف آب صرفه‌جویی می کند.

وی با تاکید بر اینکه آبیاری زیرسطحی علاوه بر مصرف حداقل آب می‌تواند از شیوع علف‌های هرز نیز جلوگیری کند، افزود: در راستای توسعه آبیاری‌های جدید تلاش می‌شود تا در سطح باغات به‌ویژه کیفیت آب در خراسان رضوی تجهیزات مناسب در نظر گرفته شود.

مزروعی بیان کرد: در سال‌های اخیر خراسان رضوی به مرور زمان کیفیت آب خود را از دست داده و شور شده است بنابراین انتظار ما از شرکت‌های مربوطه استفاده از فیلتراسیون و سیستم‌های آب شیرین کن در این بخش است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه برخی از سیستم‌های فیلتراسیون برق بسیاری را استفاده می‌کنند، اظهار کرد: به نظر می‌رسد نیاز بخش کشاورزی به سیستم‌های جدید فیلتراسیون که برق کمتری مصرف می‌کنند و در اروپا بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند مشهود است بنابراین خرید آنها باید در دستور کار قرار بگیرد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.