درخت چنار خون‌بار روستای زرآباد الموت همچنان پذيرای گردشگران خارجی و عزاداران حضرت سيدالشهدا (ع) در روز عاشوراست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ درخت چنار كهن‌سالي در حياط امامزاده علي‌اصغر در روستاي زرآباد الموت در استان قزوين وجود دارد كه به درخت چنار خون‌بار مشهور است. خون‌بار بودن اين درخت، قدمت ديرينه‌ای دارد و حتا در زمان شاه‌سلطان حسين صفوی نيز روايت‌هایی از آن مطرح شده است.

در اين‌باره، اسدالله بيرانوند ، مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان قزوين بيان كرد:‌ در نزديكی سحرگاه روز عاشورا، صمغی قرمز رنگ شبيه خون از اين درخت خارج مي‌شود كه آزمايش‌هایی هم روی آن انجام شده است. البته هيچ‌كدام از آزمايش‌ها با وجود مشاهده‌ی تركيبات مشابه خون در اين صمغ‌، اين مسأله را تأييد نكرده‌اند كه اين مايع، به خون انسان مربوط می شود.

او با اشاره به قدمت بيش از 600 سال دو درخت چناري كه درهم تنيده شده‌اند،‌ افزود:‌ هر سال در روزهاي عزاداری ماه محرم، بيش از 10هزار نفر در اين محل حضور مي‌يابند و امكانات لازم و مهمانسرا نيز برای آن‌ها فراهم مي‌شود.

همچنين فاطمه آسيابان‌ها ـ مدير روابط عمومي اين اداره‌ي كل ـ كه دو سال شاهد اين ماجرا بوده است، با اشاره به اين‌كه مردم معتقدند، اتفاق‌هایی در روز عاشورا براي اين درخت رخ می دهد، گفت: پس از پايان مراسم عزاداری و سينه‌زنی در روز تاسوعا، جمعيت حاضر در امامزاده، سحرگاه روز عاشورا دور درخت جمع مي‌شوند و به خواندن مرثيه و عزاداری می پردازند. در اين زمان، صمغ قرمز رنگی از برخی شاخه‌های اين درخت چنار به آرامی شروع به تراوش می كند. اين اتفاق تا ظهر روز عاشورا ادامه دارد و پس از آن، اين شاخه‌ها خشك مي‌شوند.

او بيان كرد: نكته‌ي جالب اين است كه اين مايع فقط روز عاشورا از درخت خارج مي‌شود، يعنی با توجه به متفاوت بودن سال‌های هجری شمسی و هجری قمری، اين اتفاق درست در روز دهم ماه محرم رخ می دهد.

وی افزود: وجود اين درخت كه به يكي از جاذبه‌های گردشگری و مذهبی استان قزوين تبديل شده است، هر سال در ماه محرم گردشگران زيادی را از كشورهاي مسلمان مانند عراق و سوريه و حتا برخی از كشورهای اروپايي به اين محل می كشاند.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: درخت ، الموت ، قزوین ، محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۴
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۲۵ مهر ۱۳۹۴
یا حسین!
Canada
ناشناس
۲۲:۰۰ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
چه جالب ....