شرکت‌های بزرگ نفتی جهان تمایل دارند برای اکتشاف و استخراج «طلای سیاه» در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ بیزینس‌ویک، شرکت‌های بزرگ نفتی در صف انتظار برای ورود به ایران هستند. این در حالی است که سرمایه‌گذاری در سایر کشورهای خاورمیانه هزینه کمتری برای آنها دارد.

براساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، کاهش بهای نفت در جهان سبب شده است ایران پس از حصول توافق هسته‌ای و کاهش تحریم‌ها مورد توجه سرمایه‌گذاران حوزه نفتی قرار گیرد. «رابین میلز،» رئیس موسسه «مشاور انرژی منار» در این خصوص گفت: «قیمت‌ها پایین آمدند زیرا اکتشاف نفت بالا رفته است. میدان‌های نفتی کشف‌شده دارای ذخایر بزرگ هستند.» وی در ادامه افزود: «اگر بهای نفت همچنان پایین بماند، از هزینه‌های تولید نیز به ویژه در ایران و عراق کاسته خواهد شد.»

شرکت‌های بزرگ نفتی که بسیاری از طرح‌های پرهزینه خود را در سال گذشته به دلیل کاهش 40 درصدی بهای نفت، به تعویق انداخته بودند، اکنون وسوسه شده‌اند در ایران سرمایه‌گذاری کنند. شرکت «رویال داچ شل» که ماه گذشته عملیات اکتشاف نفت در قطب شمال را به دلیل هزینه‌های بالا متوقف کرد و همچنین شرکت «توتال» که تولید خود را کاهش داده بود، به تازگی نمایندگانی را برای مذاکره به ایران فرستاده اند.
 
 


 مقایسه هزینه استخراج نفت در خاورمیانه با سایر نقاط جهان

 
هزینه استخراج نفت در کانادا و آمریکا به ازای هر بشکه، بین 59 تا 114 دلار است. این درحالی است که تولید هر بشکه نفت در ایران بیش از 31 دلار هزینه ندارد.

براساس اطلاعات نشریه بلومبرگ، ایران در ماه گذشته 2.8 میلیون بشکه نفت در روز تولید کرد. پیش‌بینی می‌شود این کشور 50 طرح در زمینه انرژی به سرمایه‌گذاران خارجی پیشنهاد کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار