یک گروه کارشناسی از کشورهای آلمان، ارمنستان، سریلانکا، مصر و کلمبو ضمن بازدید از سیستم های آبی، سدها، کانال آبیاری دشت قزوین با روشهای تامین و توزیع آب کشاورزی و شرب در استان قزوین آشنا شدند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ؛ این گروه 12 نفره که متشکل از کارشناسان، هیئت های علمی و استادان دانشگاههابهستند برای شرکت در همایش بین المللی «آب سرچشمه حیات» به مدت یک هفته در قزوین حضور دارند  و دو روز در همایش تخصصی آب و چهار روز در برنامه های جانبی و بازدید از منابع آبی، سدها، آثار تاریخی شرکت خواهند کرد.

این گروه در ابتدا از سد انحرافی زیاران، تونل انحرافی این سد، تاسیسات آبی، کنال فرعی ال ۳ و تاسیسات مربوطه،شرکت مگسال و سیستم آبیاری تحت فشار این شرکت بازدید کردند.

داداشی فرماندار شهرستان آبیک در مراسم بازدید کارشناسان خارجی گفت: آبیک آخرین شهرستان استان و هم مرز با استان البرز است که به عنوان سرمنشاء آب سد طالقان محسوب می شود.

وی افزود: با کاهش منابع آبی در بخش کشاورزی و شرب در شهرستان آبیک با مشکلات جدی مواجهیم که امیدواریم برگزاری همایش های تخصصی و دعوت از کارشناسان برجسته داخلی و خارجی بتواند به اتخاذ راهکاری برای خروج از بحرانهای آبی کمک کند.

شهرستان آبیک با داشتن ۹۷ هزار نفر جمعیت دارای ۳۰۸ چاه غیرمجاز و ۸۰۰ حلقه چاه مجاز است و میزان مصرف آب شرب و کشاورزی آن بالغ بر ۲۷۰ میلیون مترمکعب برآورد شده است.

حسین باقر نژاد شایان مدیر نیروگاه سد طالقان در این بازدید گفت: سالانه ۶۱ گیگا وات ساعت انرژی برق به صورت غرقابی در این نیروگاه تولید می شود.

وی افزود: در سال گذشته از سد طالقان ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب به استان اختصاص یافت که حجم کلی سد نیز ۱۸۷ میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب است که امسال این سهمیه حدود ۳۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

مدیر نیروگاه سد طالقان تصریح کرد: ظرفیت تونل انتقال آب از سد طالقان ۳۰ مترمکعب در ثانیه است که در شرایط خشکسالی و کم آبی باید با مدیریت بهینه مصرف بتوانیم از چالش ها عبور کنیم.

وی گفت: این نیروگاه که ۹۰ متر زیر آب است در نوع خود بی نظیر است و خروجی تونل هم ۹ کیلومتر است که توسط دریچه ها آب سرزریز برای کشاورزی منتقل و مصرف می شود.

یدالله ملکی معاون حفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه ای قزوین هم گفت: سهم استان از سد طالقان ۳۰۰ میلیون مترمکعب است که در طول سال آبی بین کشاورزان توزیع می شود.

این گروه خارجی ، در ادامه  از بناهای تاریخی موزه چهلستون، سرای سعدالسلطنه و بازار قزوین هم دیدن کردند.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.