یک متخصص روانپزشکی گفت: تشخیص و درمان به موقع این اختلالات می تواند باعث بهبود عملکرد خانوادگی و تحصیلی مبتلایان شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ؛ به گفته دکتر حسین جاودانی،  بروز اختلالات روانپزشکی در کودکان و نوجوانان، مانند دیگر گروه های سنی از شیوع قابل ملاحظه ای برخوردار است .

دکتر جاودانی اضافه کرد: این اختلالات در دوره رشدی و تکاملی کودکی – نوجوانی، اغلب نشانه های بسیار متفاوتی با موارد شایع در بزرگسالی دارد.

وی افزود: برخی اختلالات روانپزشکی را  فقط می توان در دوره کودکی و نوجوانی تشخیص داد .

دکتر جاودانی  شایع ترین اختلال روانپزشکی را در کودکان و نوجوانان، اختلال کمبود توجه  و بیش فعالی(پُر تحرکی) دانست و گفت: بر اساس ملاک های تشخیصی برخی از علائم قبل از سن هفت سالگی شروع می شود، هر چند شروع علائم تا سن 12 سالگی هم قابل قبول است .

دکتر جاودانی افزود: برای تشخیص این اختلال یا باید از 9 علامت مربوط به بی توجهی، حداقل شش علامت، برای شش ماه در کودک دیده شود و یا اینکه از میان شش علامت مربوط به بیش فعالی و سه علامت مربوط به تکانشگری، حداقل شش علامت در زمان گفته شده، باشد.

دکتر جاودانی، درمان غیردارویی استاندارد این اختلال را  آموزش مدیریت والدین بیان کرد .

وی در مورد درمان دارویی گفت: مؤثرترین و یکی از کم عارضه ترین درمان ها استفاده از متیل فنیدیت (ریتالین ) و دکستروآمفتامین است.

دکتر جاودانی متخصص روانپزشکی اضافه کرد:سایر درمان های دارویی احتمالاً موثر، شامل استفاده از داروهایی، مانند: آتوموکستین، بوپروپیون، ونلافاکسین و کلونیدین است.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.