با آغاز ماه محرم، شهرستان ریگان یک پارچه سیاه پوش شد و مردم در سوگ سرور و سالار شهیدان به عزاداری پرداختند.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ شهرستان ریگان یکی از شهرستانهای شرقی استان کرمانست که این روزها نوای یا حسین، حال و هوای خاصی به آن داده است.

ماه محرم امسال با شکوهی مثال زدنی در سراسر این شهرستان آغاز شد.

روستاهای این شهرستان نیز دیشب با بر گزاری مراسم عزاداری در رثای سرور و سالار شهیدان اشک ماتم ریختند .

همچنین دیشب ندای لبیک یا حسین از گلدسته های مساجد سراسر شهرستان و روستاها نواخته شد.

یکی از آدابی که در روستاهای شهرستان ریگان وجود دارد، پخت آبگوشت نذری است که این امر در تمامی روستاهای شهرستان انجام می شود .

با آغاز ماه محرم بوی آبگوشت نذری از شهر و روستاهای شهرستان به مشام می رسد، آبگوشتی که عطر خاص آن سبب شده، مردم این شهرستان دهه اول ماه محرم را به صورت یک پارچه آبگوشت نذری بدهند .

به گفته اهالی، این آبگوشت از گذشته های دور در این شهرستان پخت می شده و آن را درب منازل توزیع می کردند .

اما اکنون هئیت های عزاداری بعد از اتمام مراسم، شام خود را دعوت سفره امام حسین در یکی از منازل می باشند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی ریگان گفت: هئیت های عزاداری شهرستان ریگان همزمان با آغاز ماه محرم در دهه اول مراسم عزاداری را با شکوه خاصی در این شهرستان آغاز می کنند.

حجت الاسلام محمد صادق نازلی افزود: امسال در شهرستان ریگان بیش از 97هئیت مذهبی وجود دارد که نسبت به پارسال رشد 30درصدی را در پی داشته است .

وی از راه اندازی هئیت عزاداری بانوان در شهرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: این هئیت ها نیز با آغاز ماه محرم فعالیت های خود را شروع کرده اند.

رئیس اداره ارشاد اسلامی ریگان نیز از برگزاری مراسم عزاداری توسط 100کانون فرهنگی هنری مساجد شهرستان خبر داد و گفت: مناطق کوهستانی و عشایری ریگان نیز دارای کانون فرهنگی هنری مساجد هستند.

حجت الاسلام منصور نعمتی با اشاره به اینکه10درصد کانونهای فرهنگی هنری مساجد شهرستان در مناطق عشایری و کوهستانی ریگان مستقر هستند، افزود: این کانونها با آغاز ماه محرم مراسم عزاداری خود را با شکوه خاصی برگزار می کنند .

وی از قرائت زیارت عاشورا به صورت هم زمان در بین کانونهای فرهنگی هنری مساجد این شهرستان خبر داد.

انتهای پیام/ز

گزارش از موسی ملاییان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.