معاون میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: سفال شهرضا تا دو ماه آینده در فهرست آثار ملی به ثبت می‌رسد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین دهقانی بعداز ظهر امروز در جلسه شورای شهرستان شهرضا گفت: بعد از مدت ها یک نگاه ویژه درحوزه صنایع دستی توسط فرماندار شهرضا شده است و به دنبال آن هستیم با یک هدف‌گذاری به یک نقطه برسیم که درشأن و جایگاه جهانی شهرضا باشد.

وی با بیان این‌که امیدواریم دراین شهرستان یک کار زیربنایی انجام شود، تصریح کرد: شهرضا به عنوان پایگاه سفال و سرامیک درایران و جهان مطرح است و چرا باید در حال حاضر به عنوان فروش سفال همدان باشد.

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان این که بنا به صلاحدید دولت حوزه بازرگانی درحیطه سازمان میراث فرهنگی دیده نشده است، اظهارکرد: با عزم و همتی مضاعف نیازمند تعامل و نظارت بر صنایع دستی و حضور بخش خصوصی در این عرصه هستیم زیرا اگر نظارتی صورت نگیرد امکان دارد پیشینه و هویت صنایع دستی از دست برود و جای خود را به صنایع دیگر شهرستان ها دهد.

دهقانی گفت: اداره صنعت و معدن به کمک ما بیایند و با حضورکارشناس صنایع دستی برعرضه فروش آنها نظارت کنند تا سفال شهرضا احیا شود.

وی افزود: سالیان سال به دنبال ایجاد شهرک صنایع دستی بودیم ولی موفق به احداث شهرک در مکان فعلی نشدیم و بعد از گذشتن چندین سال تنها به یک تابلو بسنده شده‌ است.

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان این‌که هنرمندان رغبتی برای حضور در این شهرک ندارند، اظهارکرد: با وجود جلسات متعددی که دراین رابطه برگزار شد، هنرمند یک نگاه سنتی به هنر دارد و انتقال او به یک فضای جدید با بازخورد همراه خواهد بود.

دهقانی با بیان این‌که شهرک صنایع دستی یکی از نیازهای اصلی شهرستان و زیرساخت مناسبی برای جذب گردشگر است، تصریح کرد: باید برای ترغیب هنرمندان به این شهرک شرایط عرضه محصولات رافراهم کنیم که در گام اول تأسیس یک بازارچه صنایع دستی در شهرضا اقدام ضروری است.

وی ادامه داد: کارخانه نوین را بارها بازدید کردیم و به واسطه تامین منابع مالی اعلام آمادگی کردیم؛ ولی در ابتدا باید با کمک شهرداری ، اصناف و اداره میراث فرهگی یک شرکت تعاونی هنرمندان تشکیل شود.

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان ادامه داد: یکی ازمهمترین مشکلات صنایع دستی بحث عرضه و فروش است و تا زمانی که یک محصول بازار فروش نداشته باشد نمی توانیم آن محصول را عرضه کنیم و صنایع دستی نمود بارز اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب است.

دهقانی با بیان این‌که بازار به سمت طرح‌های جدیدی رفته‌ است؛ خاطرنشان کرد: اداره میراث فرهنگی آمادگی دارد با همکاری دانشگاه آزاد همایش یا دوره های آموزشی همراه با یک نمایشگاه برگزار کند.

وی با بیان این‌که صنایع دستی زیر ساخت گردشگری است، گفت: دولت تسهیلات زیادی به بخش خصوصی که مجری پروژه بازارچه و شهرک صنایع دستی شود، اعطا می‌کند.

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان این‌که تا دو ماه آینده سفال شهرضا در فهرست آثار ملی به ثبت می رسد، اظهار کرد: شورای شهر و شهرداری می توانند با معرفی این صنایع و تشویق جوانان با کمک رسانه‌ها برای حضور در این صنایع، کمک زیادی به آن کنند.

دهقانی با بیان این که استان اصفهان 180رشته صنایع دستی فعال دارد، گفت: اداره میراث فرهنگی باید تفاهم نامه ای با شورای شهر، دانشگاه آزاد و مرکز فنی وحرفه‌ای منعقد کند تا در این زمینه کار زیربنایی و دقیق انجام شود.

منبع: فارس
انتهای پیام/
برچسب ها: سفال ، شهرضا ، ثبت ، آثار ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.