دکتر فرجود شکوهی عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت در گفتگو با خبرنگار
حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه مطابق برنامه پنجم توسعه کشور، ظرفیت پذیرش دانشجویان مجازی در کشور ما باید تا سقف 25 درصد افزایش یابد، اظهار داشت: با توجه به نبود زیرساختهای لازم برای توسعه این آموزش نوین در کشور، آموزشهای مجازی نتوانسته جایگاه خود را در نظام آموزش عالی ایران پیدا کند.
وی با بیان اینکه براساس آمارهای وزارت علوم، هماکنون بیش از 22 هزار دانشجوی مجازی در داخل کشور ما تحصیل میکنند؛ افزود : تعدادی از دانشجویان هم بصورت مجازی در حال ادامه تحصیل آنلاین در دانشگاههای خارج از کشور هستند که بعنوان مثال میتوان از تجربه موفق گروهی از فیزیوتراپیست ها نام برد که بصورت مجازی در یکی از دانشگاههای اروپایی در حال ادامه تحصیل مجازی در مقطع دکترای حرفه ای فیزیوتراپی و انتقال دانش و تجربیات علمی دانشگاه اسپانیایی به داخل کشور هستند .
وی ادامه داد: با توجه به جمعیت چهار میلیونی دانشجویان ایرانی، می توان گفت حتی یک درصد از دانشجویان کشور هم در دورههای مجازی تحصیل نمیکنند؛ در حالی که این سیستم آموزشی میتواند براحتی در هزینههای آموزش عالی صرفه جویی کند.
به گفته شکوهی یکی از عمده چالشهای پیشروی آموزش مجازی در کشور ما، سرعت پایین اینترنت است؛ بطوری که مطابق آمارهای رسمی، در بین 168 کشور جهان، ایران در بخش سرعت دانلود اینترنتی، در جایگاه 167 قرار دارد.
عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت در واقع، نمیتوان با وجود سرعت پایین اینترنت و سایر محدودیتهای اینترنتی در ایران، امیدوار بود که آموزش مجازی بتواند در یک بازه زمانی میانمدت، بین دانشجویان کشور نفوذ و اعتبار گستردهای پیدا کند.
انتهای پیام/