سرپرست پژوهشگاه استاندارد کشور روز چهارشنبه خبر داد بیش از 80 هزار محصول در بخش های مختلف بازار کشور عرضه می شود که فقط دو هزار مورد از آنها معادل 2.5 درصد، استاندارد اجباری دارند.

به گزارش گروه وب گردی باشگاه خبرنگاران جوان ، «جهانبخش سنجابی شیرازی» در نخستین همایش ملی «استاندارد با رویکرد استانداردها، ضوابط و مقررات» در یزد افزود: این رقم نشان دهنده این است که میزان زیادی از کالا و خدمات محصولات داخل به نوعی مشمول استاندارد اجباری نیستند و بقیه محصولات اگر درخواستی از سوی تولیدکنندگان صورت گرفته باشد استاندارد تشویقی دریافت کرده اند و گرنه اجباری از سوی استاندارد نبوده است. 

سنجابی شیرازی ادامه داد: از آغاز سال 95 هیچ کالا و محصولی در بازارهای ایران بدون پیوست استاندارد قابلیت عرضه نخواهد بود و از عرضه هر گونه کالای غیر استاندارد جلوگیری خواهیم کرد. 
وی گفت: در راستای بند 30 سیاست های کلی برنامه ششم توسعه و تاکید رهبر معظم انقلاب، سازمان ملی استاندارد تدوین و اجرای سند جامع و نقشه راه تحول نظام استانداردسازی را در دستور کار قرار داد تا افزون بر تحقق یافتن منویات معظم له، بتواند طبق این برنامه در توسعه اقتصادی کشور نقش مهمی را ایفا کند. 

سنجابی استانداردسازی، اندازه شناسی، ارزیابی و انطباق، اعتبار سنجش و مدیریت کیفیت را از اصول پنجگانه رویکرد نوین به این مقوله اعلام کرد. 

وی اضافه کرد: در رویکرد جدید فرآیند استاندارد، مصرف کننده طی فرهنگ سازی و آشنایی با حق و حقوق خود، فعال می شود و در این شرایط تولیدکننده از ترس شکایت مصرف کننده از تولید محصول بی کیفیت پرهیز می کند. 

«محمدحسین ماجدی» مدیرکل استاندارد استان یزد، در این همایش گفت: توسعه روزافزون استاندارد در کشور باید بر مبنای تحقیق و درک درست از سطح فناوری کشور و عوامل در آن باشد تا به توسعه پایدار برسیم. 

بیش یکصد نفر استادان، دانشجویان و صنعتگران سراسر کشور در همایش ملی «استاندارد، با رویکرد استانداردها، ضوابط و مقررات» درباره مباحثی همچون جایگاه فنی استانداردها، ضوابط و مقررات در کشور، چالش های حقوقی در ضوابط و مقررات استاندارد، گردشگری با رویکرد استاندارد سازی و محیط زیست همگام با استاندارد تبادل نظر کردند. 

در این همایش از 9 واحد تولید نمونه در زمینه استاندارد تجلیل شد. 

بیست و دوم مهرماه، روز جهانی استاندارد است. 

منبع : مهر

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.