امروزه موضوع محیط زیست و حفاظت از آن به مساله ای ملی و فراملی تبدیل شده است و هر فردی به عنوان دوستدار محیط زیست به نوعی اقدام به حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری در طبیعت می کند.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛به اعتقاد مسئولان و کارشناسان محیط زیست، دیگر مساله محیط زیست از مقوله تشریفاتی خارج و به موضوعی اصلی برای توجه تبدیل شده است، زیرا تمام کشورهای دنیا محیط زیست را جزو برنامه های اصلی خود قرار داده اند.
در کشور ما نیز حفاظت از محیط زیست و گونه های گیاهی و جانوری در خطر انقراض چند سالی است پررنگ شده و افراد و حتی دستگاه های اجرایی به روش های مختلف و گاها بسیار جذاب اقدام به این کار می کنند.
صدور احکام قابل تامل از سوی برخی قاضی ها برای متخلفان محیط زیست مانند تهیه گزارش از حیات وحش منطقه، محیط بان افتخاری و انجام پژوهش در حوزه ای که تخلف در آن انجام شده است برخی از احکام جالب توجه محیط زیستی است که اتفاقا مورد تشویق مسوولان به ویژه سازمان حفاظت محیط زیست و دوستداران محیط زیست قرار گرفته است.
اکنون این حفا ظت و توجه وارد مرحله جدیدی شده است که گویی در حال طی کردن دوره تکامل است، 
تعیین گونه های در خطر انقراض به عنوان نماد برای فدراسیون های ورزشی و یا نقش بستن تصویر یوزپلنگ آسیایی بر روی پیراهن تیم ملی در بازی های 2014 برزیل برخی از نمونه های در حال تکامل این حرکت است.
اکنون نیز در حال تجربه کردن مرحله جدیدی از این حرکت هستیم به طوری که توجه به محیط زیست وارد سنت ها و زندگی مشترک افراد نیز شده است بر این اساس یکی از دوستداران محیط زیست که عضو انجمن یوزپلنگ ایرانی نیز هست مهریه اش را ساخت آبشخور در یکی از پناهگاه های حیات وحش ایران تعیین کرده است.
وی که مایل نیست نامش اعلام شود، در رابطه با این تصمیم خود گفت: می توان به مهریه با دیدی وسیع تر، نگاهی خود خواهانه نداشت و آن را برای امور خیر از جمله کمک به انسان های نیازمند اختصاص داد و یا آن را صرف حفظ محیط زیست کشور کرد.
وی اعتقاد دارد که با ساخت آبشخور برای حیوانات حیات وحش و رهایی آنها از تشنگی، کاینات برکات و خیرات زیادی را به زندگی مشترک او و همسرش سرازیر خواهد کرد.
او می گوید: «هنگامی که تصمیم به ازدواج داشتم یکی از همکارانم گفت، تو که این همه دوستدار محیط زیست هستی مهریه ات چیست؟ همان لحظه به ساخت آبشخور برای حیوانات در حیات وحش کشور فکر کردم، زیرا برای مساله آب اهمیت زیادی قایل هستم.»
این عضو فعال انجمن یوزپلنگ ایرانی در پاسخ به این سوال که چه عاملی موجب اخذ چنین تصمیمی شد، گفت: من از کودکی به حیوانات علاقه بسیار داشتم، طی سال های اخیر برای کسب اطلاعات بیشتر به فضای مجازی زیادی مراجعه می کردم و با فعالان محیط زیست زیادی آشنا شدم.
وی افزود: از سال 1378 به طور جدی پیگیر مسایل زیست محیطی بودم به طوری که در سال 1392 همیار باغ وحش ارم و بعد از آن همیار کلینیک بازپروی حیات وحش پارک پردیسان شدم در همان زمان با انجمن یوزپلنگ ایرانی آشنا شدم و به عنوان آموزشگر در این انجمن فعالیتم را آغاز کردم.
وی در رابطه با هزینه و چگونگی ساخت آبشخور توضیح داد: برای احداث آبشخور با کارشناسان انجمن یوزپلنگ ایرانی مشورت کردم و آنها هزینه احداث هر آبشخور را پس از بررسی هفت میلیون تومان اعلام کردند که این مبلغ با ذکر جزییات احداث در دفتر سند ازدواج در دفترخانه ثبت شده است، این آبشخور در یکی از زیستگاه های یوزپلنگ ایرانی ساخته خواهد شد.
یوزپلنگ آسیایی گونه ای در خطر انقراض است که فقط تعداد محدودی از ان در ایران وجود دارد از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی هم می گویند.
منبع:ایرنا
انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار