معاون اول قوه قضاییه گفت: علم و شجاعت از ضروریات منصب قضاست.

علم و شجاعت از ضروریات منصب قضاست

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در مراسم تحلیف 118 نفر از کارآموزان قوه قضاییه که امروز چهارشنبه (بیست و دوم مهر ماه) در سالن اجتماعات قوه قضاییه با اشاره به اهمیت امر قضا در اسلام، اظهار داشت: امر قضا و قضاوت در هر جامعه‌ای و به خصوص جامعه اسلامی، امری مهم و لازم است و نمی‌توان در جامعه‌ای مسئله قضا و قاضی نباشد و در اسلام که همه مرز موجود میان تمام موجودات مشخص شده باعث وجوب امر قضا شده است.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: امر قضا امر خطیر و پرمخاطره‌ای است اما به خاطر این مخاطرات نمی‌توان آن را کنار گذاشت و باید با توکل به خداوند و سپس با علم و تقوا به امر قضا برای ایفا و استیفای حق وارد این میدان شد. البته باید گفت که باتوجه به میزان اهمیت امر قضا، اجر آن نزد خداوند بالا خواهد بود.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به بسترهای موجود برای فراگیری علم قضا در کشور اظهار داشت: امروز باید شکرگزار بود چرا که بستر خوبی برای فراگیری علم قضا و قضاوت وجود دارد و می‌توان از تجربیات گذشتگان در این راه استفاده کرد و با تلاش و همت معاونت منابع انسانی قوه قضاییه افراد آماده نشستن بر کرسی‌های دستگاه قضا می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب به دلیل ضرورت و اقتضائات زمان، برخی مسئولیت‌ها با امکانات علمی آن زمان همخوانی نداشتند اما با توجه به آن شرایط هر چه از دانشگاه فراگرفته بودیم، در زمان مسئولیت به کار می‌گرفتیم تا بتوان نقایص کار را برطرف کرد.

معاون اول قوه قضاییه خطاب به کارآموزان گفت: با این مراسم تحلیفی که امروز انجام می‌شود، مسئولیت خطیری برعهده شما خواهد بود و باید این مسئولیت را تا پایان عمر به خوبی حراست و حفظ کرد و باید با توجه و امکانات دستگاه قضا به بهترین شکل وظایف محوله را انجام داد تا کاستی‌های احتمالی دستگاه قضا و قضاوت در کشور برطرف شود.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای تصریح کرد: کارآموزان و مسئولین دستگاه قضا باید به آموخته‌های خود اکتفا نکنند و به دنبال تحقیق و علم آموزی بیشتر در این عرصه باشند.

وی با بیان مشخصه‌های افراد در دستگاه قضا بیان کرد: شما باید علم را با حلم درآمیزید و در این مراسم بردباری و صبر و تحمل به ویژه در انشاء حکم وظیفه سنگین و الهی خود را به خوبی انجام دهید و نباید از دادن حکم هراسید و با در نظر گرفتن دو اصل مهم قانون و شرع نباید اجازه دهیم تا شک و تردید به قاضی راه پیدا کند.

معاون اول قوه قضاییه اظهار داشت: قاضی باید با توجه به شرع و قانون و همچنین علم و شجاعت در صدور حکم، وظیفه خطیر خود را انجام و در مقابل وسوسه‌های شیطانی بایستد، چرا که منصب قضا، منصب خداوند و پیامبران است و باید مراقبت بیشتری شود.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای افزود: باید در این منصب مراقب بود تا گناه و وسوسه به سراغ‌مان نیاید و هوا و هوس در ما راه پیدا نکند و باید دانست امر قضا چه شئوناتی دارد.

وی در پایان تصریح کرد: باید از ظرفیت در دستگاه قضا حفاظت شود تا ضمن رعایت حدود الهی به سمت عدالت و حمایت از حقوق مظلومان برویم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم تحلیف 118 نفر از کارآموزان قوه قضاییه از استان‌های تهران، تبریز، شیراز و ساری با حضور حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین امینی معاون منابع انسانی، میرشریفی مدیرکل کارگزینی قوه قضاییه و جمعی از مسئولان این قوه در سالن اجتماعات قوه قضاییه برگزار شد و کارآموزان در پایان مراسم تحلیف را به جا آوردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار