روزنامه رای الیوم در یادداشتی ضمن افشای ناگفته‌های سفر شاهزاده سعودی به روسیه، انگیزه ها و حاشیه‌های دیدار وی با پوتین را منتشر کرد.

پوتین، محمد بن سلمان را منتظر گذاشتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه رای الیوم در یادداشتی با اشاره به حاشیه های دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، و محمد بن سلمان، وزیر جنگ و جانشین ولیعهد عربستان، نوشت: سعودی ها با فرصت اندکی که پیدا کردند، به دنبال به دست آوردن تضمین هایی بودند که مرحله انتقالی سیاسی، که روس ها از آن سخن می گویند، با بقای بشار اسد به پایان نرسد.

به نوشته این روزنامه، ناظران معتقدند، این دیدار، که از سوی محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی ترتیب داده شده بود، به مثابه آخرین ایستگاه برای تحقق نوعی تفاهم سیاسی محسوب می شد؛ دیداری که پس از بحرانِ ایجاد شده در روابط عربستان و روسیه به دنبال اظهارات عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان، در نیویورک صورت گرفت. جبیر در آن اظهارات و در شرایطی که پوتین آماده جنگ در سوریه می شد، به اقدام نظامی علیه نظام سوریه تهدید کرده بود.

اظهارات جبیر ناخرسندی عمیق مسکو را به دنبال داشت و ابوظبی، این ناخرسندی و تحریک روسیه را به صلاح نمی دانست، به ویژه که امارات معتقد است که حضور نظامی روسیه در سوریه با تفاهم آمریکا رخ داده و واشینگتن استراتژی خود در منطقه تغییر داده و کشورهای حوزه خلیج فارس را گمراه کرده است.

پس از اظهارات جبیر، ابوظبی نگران تاثیرات منفی خشم روسیه بر ائتلاف نظامی عربی در یمن است، به ویژه در زمان کنونی که زمان درگیری نظامی در مأرب و اطراف صنعا فرا رسیده است.

به عقیده تحلیلگر رای الیوم، معادله ای که شاهزاده سعودی را با طرح اماراتی ها به کرملین کشانده بود، بر اساس آنچه منابع آگاه غربی گفته اند، گرفتن سکوت مسکو در قبال تحولات یمن در ازای حضور نظامی مسکو در سوریه بوده است، اما سعودی ها نتوانسته اند تضمین های قطعی بگیرند و هدف دیدار محمد بن سلمان عبور از فضای تنش آلود ناشی از اظهارات جبیر و همکاری نظامی و حرکت بر اساس طرح های مورد توافق در این زمینه است.

رای الیوم نوشت: بن سلمان سرانجام موفق به دیدار با پوتین شد، اما منابع آگاه فاش کردند که وی به مدت ۱۵ دقیقه بیش از زمان معمول، منتظر مانده و پس از آن پوتین تاکید کرده است که مصلحت سعودی ها در مبارزه با تروریسم در سوریه است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۲:۲۴ ۰۶ تير ۱۳۹۷
شما به فضل رفتنی هستی گاو شیرده ترامپ با اینکه ادعا شاهزاده داری اما متاسفانه خیلی بی کفایت هستی بروید زودتر بمیرید ازهمسایه یادبگیرد ازایران دلاور که به هیج اهدی روی خوش نمی دهد زیر بار هیچ کسی نمی رود . بروید خودراگم کنید حتی مرغان هوای شما را نبیند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۴
خخخخخخخخخخخخخخخخ سعودی بدبخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۴
مکر سعودی ها به خودشان برگشت خیال سروری بر خاورمیانه رو در سر داشتن اما این یکه تازی و خیال باطل طولی نکشیدحالا گدای روس ها رو میکنند محمد سلمان هم رفتنی است
آخرین اخبار