رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفت: مجلس بر اجرای برجام توسط دولت نظارت خواهد کرد.

اجرای برجام منافع ملت را تامین خواهد کرد/ مجلس بر اجرای برجام نظارت می‌کندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کاظم جلالی رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به تصویب طرح اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام، اظهار کرد: امروز دولت ما می‌تواند محکم در مقابل دشمنان بایستد و دشمنان ما دیگر دستشان از آنچه که در گذشته به عنوان اجماع علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کردند، خالی است. 

نماینده نیشابور تصریح کرد: امروز مجلس با تصمیم تاریخی خود در بحث تصویب این طرح دست دشمنان را خالی کرد و دولت هم مامور اجرای آن شد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس تاکید کرد: مجلس قطعا بر این اجرا تاکید خواهد کرد و با اطمینان می‌توان گفت که قانون اقدام متقابل و متناسب جهت اجرای برجام منافع ملت ایران را تامین خواهد کرد و جلوی توطئه‌ها و فریبکاری‌های طرف مقابل را خواهد گرفت.

رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با اشاره به جریان رسیدگی به کلیات این طرح در روز یکشنبه اظهار کرد: دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران در جلسه روز یکشنبه به نمایش درآمد، اگرچه برخی حواشی در این جلسه وجود داشت که افکار عمومی را آزرده کرد، اما بحث مردم سالاری و دموکراسی در این نظام بسیار جدی است و در مجلس جمهوری اسلامی ایران هم مباحث به صورت جدی مطرح شده و پیگیری می شود.

نماینده نیشابور در ادامه افزود: نمایندگان از طیف‌های مختلف نقطه نظرات خود را در این زمینه اعلام کردند، فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت کاملا به منافع ملی فکر می‌کرد و به شکستن جبهه متحد غرب علیه کشورمان می‌اندیشید.

وی افزود: در این طریق ناملایمات بسیار زیادی را تحمل کردیم، اعم از برخی نامهربانی های رسانه ای و یا برخی پیامک‌ها که به شکل انبوه برای نمایندگان ارسال می شد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس بیان داشت: بنده در سخنرانی روز یکشنبه اعلام کردم که عده ای در مجلس سعی داشتند این بحث را تبدیل به جنگ یزید و امام حسین (ع) بکنند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در ادامه افزود: در حالی که مجلس محل فهم است و محلی برای اینگونه دعواها نیست و هیچ شخصی به غیر از منافع ملی نباید در فکر دیگری باشد، لذا می‌توان گفت کار قانونگذاری و دیپلماتیکی در موضوع هسته ای ایران با موفقیت به پایان رسید.

جلالی گفت: مدیریت در تصویب این طرح سهم بسزایی داشت و مدیریت در دست کسانی است که با مسائل بین المللی و چگونگی حاضر شدن در مصاف با قدرت های جهانی دارای تجربه و ورزیدگی بودند که به نظر می رسد این سرمایه مهمی است.

وی در ادامه افزود: همه ما فرزندان انقلاب هستیم و اگر مجادله و مباحثه ای هم بود، همه در راستای تامین منافع ملی کشور بود.

نماینده نیشابور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تفاهماتی میان شما، باهنر و زارعی وجود داشت که اکنون زارعی از عملی نشدن آن ناراحت است، گفت: در جلسه ای که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی برگزار شد، بنده هم دعوت بودم. دبیرخانه اعلام داشت که همین متن (طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام) مورد توافق است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس در ادامه افزود: 3 مورد هم دبیرخانه مورد نظرشان بود که امروز در پیشنهاد نمایندگان اعمال شد.

رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت تاکید کرد: ما هیچ پیشنهاد توافق شده ای نداشتیم که مطرح نشده باشد، اما اینکه دوستان خودشان پیشنهادهایی را داشتند که می خواستند مطرح کنند مقوله دیگری است.

جلالی با اشاره به روند کلی بررسی پیشنهادات در مجلس گفت: برخی تغییرات امروز انجام شد که فراتر از آن پیشنهاد دیگری وجود نداشت.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این طرح با توجه به اینکه به کمیسیون‌های فرعی نیز ارسال شده بود، به کمیسیون ویژه ارائه نشد، اظهار کرد: طبق قانون مجلس یک ماموریت به کمیسیون ویژه برای بررسی برجام داد که با قرائت گزارش در صحن علنی ماموریت به پایان رسید و نمی‌توان کمیسیون های تخصصی مجلس را تعطیل کرد.

جلالی ادامه داد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از ابتدای بحث هسته‌ای را بررسی می‌کرد و بنده طی 16 سال عضو این کمیسیون هستم و همچنین طرح های دیگری در این کمیسیون بررسی شد.

وی بیان داشت: طرح‌هایی که در گذشته نیز به کمیسیون امنیت ملی ارسال می‌شد، چنین ویژگی‌هایی داشتند، یکی اینکه در کمیسیون امنیت ملی تصویب می‌شد و دوم اینکه طرح ها در داخل نظام مورد مشورت قرار می گرفت، زیرا طرح ها، طرح‌های حساسی است و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن نظرات مسئولان تصمیمی گرفت.

نماینده نیشابور تاکید کرد: در همین طرح هم در بسیاری از جاها دوستان در وزارت دفاع نقطه نظراتی داشتند که اعمال شد و همچنین سازمان انرژی اتمی و سایر دستگاه‌ها. لذا تصمیم در مورد این طرح در مجموعه نظام بر روی آن کار شد و مجلس یک جزیره جدای از نظام نیست.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعضای خبره‌ای هستند که میزان جلساتی که با عراقچی، ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای برگزار کرد، در طول دو سال گذشته بی‌سابقه بود.

وی با بیان اینکه طبق قانون ارجاع طرحی به کمیسیون ها توسط هیئت رئیسه انجام می شود، افزود: زمانی که کمیسیون ویژه گزارش خود را قرائت کرد، لاریجانی از اعضای این کمیسیون تشکر کرده و عمر آن به پایان رسید، لذا دلیلی برای ارجاع این طرح یک فوریتی به کمیسیون ویژه نبود.

رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت بیان داشت: طبق قانون کمیسیون حمایت از تولید ملی کمیسیونی است که تصویب شده بماند، لذا اعتراض دوستان به اینکه چرا این کمیسیون همچنان فعال است، قابل قبول نیست و اگر این افراد علاقمندند که کمیسیون ویژه ای باشد که بماند، باید از مجلس دوباره مصوبه بگیرند.

جلالی در پاسخ به اینکه اگر شورای نگهبان مصوبه امروز را مورد ایراد قرار دهد و با توجه به اینکه برجام از دوشنبه هفته آینده وارد فاز جدیدی شود، مجلس تدبیری برای رفع سریع ایرادات دارد، اظهار کرد: این موضوع به مدیریت مجلس مرتبط است و به نظر بنده که معتقد به طرح هستم ایرادی وجود ندارد، زیرا هماهنگی ها و چکش کاری های در مورد این طرح انجام شده است.

وی ادامه داد: این طرح از ابتدا تاکنون تفاوت بسیاری کرده و اندازه یک ماده واحده فرق کرد، زیرا طبق ماده واحده ابتدایی به دولت اجازه داده می شود، اما بعدا پیشنهاد شد که "اجازه" به "می تواند" تغییر کند و امروز ایرادات اساسی در این طرح وجود ندارد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه بسیاری از ایرادات و پیشنهادات را لاریجانی به عنوان یکی از اعضای شورای عالی امنیت ملی قبلا در جلسات پاسخگو بوده است، گفت: دلیلی ندارد هیچ کس شتابزده و یا عجولانه بخواهد در مورد این طرح رفتار کند و یا اینکه به دنبال منافع ملی نباشند، زیرا بحثی که به کیفیت ملی مربوط می‌شود آیا کسی می تواند بر روی آن گاف بندی انجام دهد و این موضوع در رفتارها هم مشخص است.

رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت تصریح کرد: در جلسه صبح امروز فراکسیون برخی دوستان گله مند بودند، برخی تعاملات که دولت باید در حوزه های انتخابیه آنها با نمایندگان داشته باشد، اما این بحث در جای خود محترم بود، اما موضوع طرح یک فوریتی یک بحث فراملی بود که نباید گلایه های جزئی را در آن دخالت داد.

جلالی بیان داشت: لاریجانی محور تمام نمایندگان است و بسیاری از نمایندگان در جلسه فراکسیون پیشنهاداتی را داشتند که با صحبت های لاریجانی متقاعد شدند که اگر بحث بخواهد بازشود، بستن آن کار سختی است.

وی تاکید کرد: مذاکرات ما با یکدیگر بسیار طولانی بود. از مذاکرات روز اولی که در دفتر لاریجانی با حضور بنده و زاکانی انجام شد و تا انتهای آن که به درخواست زاکانی قرار شد لاریجانی با اعضای فراکسیون اصولگرایان جلسه ای بگذارد این مباحث طول کشید و حتی لاریجانی در جلسه اعلام کردند که اگر شما هدفتان رد برجام است با شما نیستیم، اما اگر می خواهید از این موضوع عبور کنید می توانید با یکدیگر کار کنید و تنها یک نفر در آن جلسه خواهان رد برجام بود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: این مظلومیت را چه کنیم؟ برخی سایتها و خبرگزاری ها طوری خبر می روند که واقعا ما مظلوم واقع شده ایم.در جلسه آخر هم زمانی که بر روی طرح به اجماع رسیدیم، آن سه نفر از فراکسیون اصولگرایان اعلام کردند که ما امضاء نمی کنیم چون شما می خواهید گزارش کمیسیون ویژه در صحن خوانده نشود و دوستانتان خواهان آبستراکسیون هستند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت تاکید کرد: لاریجانی بار دیگر کوتاه آمد و به نمایندگان توصیه کرد که حتما در جلسه روز قرائت گزارش کمیسیون حاضر شود، اما بازهم بعد از قرائت گزارش کمیسیون ویژه آن دوستان حاضر به تائید آن نشدند. دوباره در همین دو سه روز اخیر هم جلسات هماهنگ کننده را فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت بسیار زودتر انجام داد.

جلالی همچنین در پاسخ به اینکه چرا حداد عادل در این دو جلسه حضور نداشت نیز اظهار بی اطلاعی کرد.

وی همچنین با اشاره به حضور حسینیان در جلسه امروز گفت: حسینیان به بنده اعلام کرد که که اگر از دنیا رفتم، صالحی و لاریجانی مقصر نبودند، بلکه وی دو روز خوردن داروهایش را فراموش کرده بود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به روند رفع تحریم ها نیز بیان داشت: اکنون براساس توافق از زمان اجرا رئیس جمهور آمریکا بیانیه داده و تحریم ها را لغو می کند و اتحادیه اروپا نیز تحریم ها را لغو می کند و طی دو ماه زمان مقرر که آنها آئین نامه های لغو تحریم ها را می نویسند و ما هم در آن دو ماه در رآکتور آب سنگین اراک قراردادش را با چینی ها می بندیم و هم قراردادهای دیگری را که در مورد تبادل سوخت انجام شده  انجام می دهیم و همچنین در مورد سانتریفیوژها براساس عدد مشخص شده تنظیم می شود.

رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با تاکید بر اینکه بعد از دو ماه وارد مرحله عملیاتی شدن برجام می شویم گفت: نظارت بر فعالیت های ما در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی است و نظارت بر فعالیت اروپایی ها و آمریکای ها نیز در بحث لغو تحریم با خود جمهوری اسلامی ایران است.

جلالی خاطرنشان کرد: تصمیمات ما عاقلانه بوده و طی دو سال مذاکرات که به تفاهماتی نیز رسیدیم، آنرا قبول نداریم، توپ را در زمین جمهوری اسلامی ایران انداخته ایم اما اکنون توپ در زمین آنهاست و اگر آنها به تعهدات خود عمل نکنند هیچ لزومی بر پایبندی ما به الزامات وجود ندارد، ضمن آنکه آن چیزی که به صورت تصنعی در مورد اجماع جهانی علیه ایران درست کرده بودند امروز از هم پاشیده شده است و دیگر اروپایی ها در آن سطح گذشته در کنار آمریکایی ها قرار ندارند.

وی در پایان تصریح کرد: آمریکا و غرب در دوران جنگ و تحریم ها ما را آزمودند و ایستادگی ما را دیده اند و اکنون بدانند اگر جنگی در کار باشد ما با قدرت و صلابت همچنان ایستاده ایم. 

انتهای پیام/ 

برچسب ها: اصولگرایان ، مجلس ، نظارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
با سلام , واقعا اینهمه از سخنان و دفاعیان جتاب دکتر جلالی فرمودید ,ولی هنوز نمیدونید ایشان نماینده مردم نیشابور نیست و نماینده مردم شاهرود است . !!!!!!!
Germany
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
یک کلام هم از زبان جناب مجلس ششم بشنوید تا حالاش که نذاشتن نظارت کنه،ازاین به بعد بذارن؟؟؟؟؟
آخرین اخبار