افراد ناامید به یک نجات‌دهنده مثل یک دوست نیاز دارند که آنها را از ناامیدی رها کند.

پرویز روزبیانی دکترای روان‌شناسی بالینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: حس‌ناامیدی در حال‌حاضر در بین قشر جوان جامعه شیوع زیادی پیداکرده که این افراد بدلیل نرسیدن به آمال و آرزوهای خود احساس ناکامی می‌کنند و به لوازم و ابزارهایی متوسل می‌شوند که در شرایط عادی به آن اعتقادی ندارند و همه‌چیز را به شانس و اقبال ربط می‌دهند.

وی عنوان کرد: این افراد به‌دلیل اینکه شخصیت آن از ابتدا درست شکل نگرفته و تربیت نشده‌اند نمی‌توانند با مسائل و مشکلات به‌راحتی کنار بیایند و آن‌ها را راحل نمایند که ایجاد حس‌ناامیدی در فرد باعث گرایش او به سمت و سوی اعتیاد خواهدشد حس ناامیدی بیش‌تر در بین بچه‌های اول و آخر خانواده دیده می‌شود که شخصیت وابسته‌تری نسبت به خواهران و برادران خود دارند چون همیشه متکی به والدین یا خواهر و برادر خود برده‌اند و به نوعی زمین خوردن را تجربه نکرده‌اند و دارای شخصیتی شکننده هستند.

وی افزود: ناامیدی در بین گرو‌ه‌های سنی دیگر علت نوع بافت تربیتی و شخصیت پدرومادر فرد دارد در شکل‌گیری شخصیت فرد عوامل متعددی از قبیل عوامل محیطی و خانواده تاثیر دارند. در کشور‌های پیشرفته مثل سوئد به علت ناامیدی خودکشی می‌کنند. حس ناامیدی در فرد باعث ایجاد صدمات روحی و روانی وآسیب‌های جدی اجتماعی در فرد می‌گردد. معمولاً در بین 100نفر که احساس ناکامی دارند 60نفر از خطرات جدی مثل خودکشی توسط دوستان و خود رهایی می‌یابند. اطرافیان، دوستان، خانواده و تغییرات در محیط‌ زندگی فرد باعث می‌شود که فرد ناامید با تغییر در شرایط خود و هم‌صحبتی و هم‌فکری با نزدیکان خود از حس‌ناامیدی خود کاسته و کمی امیدوارتر گردد.

وی ادامه داد: ‌به افرادی که حس ناامیدی می‌کنند توصیه می‌شود که در ورزش‌های گروهی شرکت کنند اگر در فرد میزان ناامیدی بالا باشد وی باید با مراجعه به روان‌شناس و استفاده از تکنیک‌های روان‌درمانی توسط روان‌شناس این حس‌بد خودرا رفع نماید چون حس ناامیدی می‌تواند تا حد زیادی فرد را از داشتن زندگی مطلوب اجتماعی و رسیدن به موفقیت بازدارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار