قائم مقام دبیر کل سازمان ملل متحد با اشاره به این که قبول طرح ۷ ماده‌ای سازمان ملل از سوی حوثی‌ها اقدامی سازنده بود، گفت: امیدوارم «منصور هادی» نیز آن را بپذیرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، جشن هفتاد سالگی سازمان ملل متحد در حالی در ایران برگزار شد که «یان الیاسون» قائم مقام دبیرکل سازمان ملل در مشایعت «عباس عراقچی» معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه  ایران در همایشی که به همین منظور در مرکز آموزش و پژوهش‌های بین المللی وزارت امور خارجه تشکیل شد، حضور یافت.

وی در نشست خبری و در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی بهانه‌جویی عربستان و عدم پذیرش طرح ۷ سازمان ملل از سوی این کشور با توجه به موافقت «انصارالله یمن» با این طرح و ارسال نامه موافقت آن به «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل با ابراز تأسف از عدم حصول نتیجه در مذاکرات یمن گفت: سازمان ملل تلاش زیادی در این خصوص انجام داد تا شاید فرصتی برای آغاز مذاکرات ایجاد شود، اما متاسفانه این تلاش‌ها به لحاظ سیاسی نتیجه بخش نبود و شاهد تشدید درگیری‌های نظامی و قربانی شدن شمار زیادی از مردم بی‌گناه بودیم.

وی افزود: مذاکرات سه هفته پیش کلید خورد اما در کمال تاسف به جایی نرسید و در حال حاضر هم «اسماعیل ولد الشیخ» نماینده سازمان ملل در امور یمن تلاش بسیاری برای متقاعد کردن طرفین درگیری به از سرگیری گفت‌وگوها انجام می‌دهد. سازمان ملل امیدوار است که وقفه به وجود آمده از میان برود و حتی امیدوار هستیم که مذاکرات قبل از پایان ماه میلادی جاری (اکتبر) از سر گرفته شود.

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل در ادامه بی‌آن که اشاره‌ای به کارشکنی‌های عربستان سعودی در مسیر مذاکرات صلح یمن بکند، موافقت انصارالله با طرح ۷ مرحله‌ای سازمان ملل را اقدامی سازنده در جهت تعامل و همکاری دانست و اظهار امیدواری کرد: «عبد ربه منصور هادی» هم علیرغم تعللی که وجود دارد، نیاز به آغاز مذاکره را حس کند.

الیاسون گفت: با توجه به مذاکراتی که با مقامات عربستان و امارات داشتم، به شخصه دیدگاه مثبتی نسبت به این مسئله (مذاکرات صلح و حل بحران یمن) دارم و امیدوارم که مذاکرات خیلی زود آغاز شود.

وی در خصوص سؤال دیگری مبنی بر این که دلیل تلاش دبیرکل سازمان ملل (بان کی مون) به نهادینه کردن مفهوم «امنیت انسانی» (human security) در سطوح بین المللی در مقابل مفهوم جا افتاده تری چون «امنیت دولتی» (state security) گفت: پرداختن به مقوله حقوق بشر و امنیت انسانی، تلاش مشترک دولت و جامعه مدنی را می‌طلبد.

وی افزود: در یک بعد باید به حقوق بشر از زوایای فردی نگاه شود، از منظر زنان، کودکان و قشر آسیب پذیر جامعه. در نگاه سازمان ملل ما عضوی از مردم محسوب می‌شویم و به همین دلیل در برابر مردم مسئول و پاسخگو هستیم.

وی یادآور شد: باز هم می‌گویم ما عضوی از مردم هستیم. در سازمان ملل متحد ضمیر «ما» نماینده اعضای این نهاد بین المللی است و کشورهای عضو نیز به نوبه خود دولت‌هایی هستند که از سوی مردم خود انتخاب شده‌اند. اما گاهی اوقات نیات مردم و دولت‌ها در تعارض با یکدیگر قرار می‌گیرند و تلاش نهایی ما حل تدریجی این اختلافات است.

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: پیشتر هم گفته‌ام که سازمان ملل متحد بازتاب دو تصویر است. در درجه اول، ما تصویر جهان را به همان شکلی که هست انعکاس می‌دهیم و متاسفانه باید بگویم که گاهی اوقات جهان مکان چندان زیبایی نیست. در درجه دوم، سازمان ملل جهان را به گونه‌ای که آرزومند آن هستیم به تصویر می‌کشد. ما انعکاس دهنده چهره واقعی جهان هستیم اما در عین حال نباید تصویر جهان (بهتری) را که باید به آن برسیم فراموش کنیم و کار ما هم کاهش شکاف موجود بین این دو تصویر واقعی و خیالی است. این ساده‌ترین تعریفی است که می‌توان از هدف نهایی سازمان ملل و وظیفه‌ای که به عهده اعضای آن است ارائه داد.

الیاسون در ادامه از توافق هسته‌ای به عنوان سیگنالی مثبت یاد کرد و بر نقش سازنده ایران در حل مسائل خاورمیانه تاکید کرد.

وی گفت: در حل مناقشات باید تمام تلاش خود را برای ممانعت از توسل به استراتژی نظامی به کار بگیریم. البته استفاده از ابزار نظامی برای مبارزه با تروریسم لازم است اما حتی در این مقوله نیز استفاده از گزینه نظامی باید مبتنی بر استراتژی سیاسی باشد.

الیاسون با اشاره به این که ایران در مرکز حل و فصل بسیاری از مناقشات منطقه‌ای وجود دارد، تاکید کرد: به ویژه در خصوص سوریه می‌خواهیم این جنگ تمام شود و فکر می‌کنیم بهتر است این هدف از طریق توافق و مذاکره حاصل شود.

الیاسون تشکیل دولت انتقالی را تنها راه حل بحران سوریه اعلام کرد و گفت: اجازه بدهیم که کشورها آینده خودشان را رقم بزنند اما باز هم درباره تشدید جنگ‌های نیابتی هشدار می‌دهم. سازمان ملل نهادی است که فقط راه و جهت را نشان می‌دهد. ما چشم انداز را مشخص می‌کنیم ولی رسیدن به این چشم انداز به اراده سیاسی کشورهای عضو بستگی دارد.

منبع: مهر

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار