ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان و مدیرکل گمرک زاهدان گفت: صادرات کالا از گمرکات و بازارچه های مرزی استان در شش ماه نخست امسال از لحاظ وزن 44درصد و از نظر ارزش 32 درصد افزایش یافته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ؛طاهره هامون نورد افزود: مجموع صادرات سیستان و بلوچستان در این مدت به وزن 678 هزار و 233 تن به ارزش 236 میلیون و 859 هزارو 823 دلار بوده است.

وی با بیان اینکه مصالح ساختمانی، قیر، تخم گشنیز، سیب درختی، محصولات شیمیایی و وسایل صنعتی عمده اقلام صادراتی استان در این مدت بوده است ادامه داد: این اقلام به کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکیه، کویت و امارات صادر شده است.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان اظهار داشت: واردات نیز در این مدت از طریق گمرکات و بازارچه های مرزی به وزن 309 هزارو 197 تن و به ارزش 375 میلیون و 363 هزارو 541 دلار انجام شده است.

هامون نورد ادامه داد: اقلام وارداتی به سیستان و بلوچستان با کاهش52 درصدی در وزن و35 درصدی در ارزش رو به رو بوده که عمده اقلام وارداتی در این مدت برنج خوراکی توسط مرزنشینان، دام، نخود، پارچه، لوازم یدکی خودرو و کالاهای صنعتی و خانگی بوده است که از کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکیه، کره، تایوان و چین وارد شده است.

وی بیان کرد: ترانزیت داخلی نیز در شش ماه نخست سال جاری 66 هزار و 202 تن به ارزش 94 میلیون و 736 هزار و 19 دلار که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 37 درصدی در وزن و 30 درصدی در ارزش رو به رو بوده است و برنج، کنجد، اسپند و چتایی عمده این اقلام هستند.

وی ادامه داد: ترانزیت خارجی نیز در این مدت 407 هزار و 798 تن به ارزش یک میلیارد و 51 میلیون و 132 هزار و 244 دلار که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش پنج درصدی در وزن و 31 درصد در ارزش همراه بوده و عمده اقلام پارچه، برنج، حبوبات، لاستیک(تایر) و لوازم مستعمل بوده است.

وی گفت: در امور مسافری نیز در شش ماه نخست سال جاری 259 هزار و 499 نفر مسافر خدمات گمرکی دریافت کردند که این مسافران از گمرکات میلک، میرجاوه، فرودگاه های بین المللی زاهدان و چابهار تردد کردند.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان و مدیرکل گمرک زاهدان بیان کرد: با توجه به گستردگی استان هم اینک 16 منطقه گمرکی در مجاور دو مرز افغانستان و پاکستان فعال است.

هامون نورد اظهار داشت: در حوزه جنوب سیستان و بلوچستان گمرک و منطقه آزاد چابهار، گمرک کنارک، گمرک و بازارچه پیشین، گمرک و بازارچه مرزی ریمدان فعال است.

وی ادامه داد: در حوزه شمال استان نیز که هم مرز با افغانستان است دو بازارچه رسمی میلک و گمشاد در سیستان وجود دارد که هم اینک گمرک و بازاچه گمشاد غیر فعال است.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.