مسابقات وزنه برداری قهرمانی دنیا از یکم آذر سال جاری در هوستون آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان هشتاد و یکمین دوره رقابتهای وزنه برداری قهرمانی جهان از روز یکم آذر 94 در شهر هوستون آمریکا برگزار خواهد شد و تیم ملی وزنه برداری کشورمان خود را برای این مسابقات آماده می‌کند و هفتم آذر به پایان خواهد رسید.

ملی پوشان ایران که از ابتدای سال جاری اردوهای آماده سازی خود را آغاز کرده است در 3 شهر تهران، همدان و چالوس و چهارمین اردو نیز هم اکنون در پایتخت در حال برگزاری است پشت سر گذاشته است و به گفته مسئولین فدراسیون تا آغاز این مسابقات اردو نشینان در این شهر خواهند بود و  اردوی دیگر در شهرستان نخواهد داشت.

نخستین دوره مسابقات جهانی چه زمانی آغاز شد

اولین دوره این رقابتها در مارس سال 1891 در لندن برگزار شد و طی آن ورزشکاران بروکسل هامبورگ، انگلیس، وین و ایتالیا و برلین طی 3 روز به رقابت‌ پرداختند و نخستین طلا به یک انگلیسی به نام ادوارد لاژرنس لوی رسید و وزنه برداران در 15 وزن (8 وزن آقایان و 8 وزن بانوان به روی تخته رفتند) اوزانی که در این مسابقات استفاده می‌شود 56، 62، 69، 77، 88، 94، 105 و 105+ کیلو گرم می‌باشد.

البته برای آقایان و بانوان نیز در وزنهای 48، 53، 58، 63-، 69-، 75 و 75+ به میدان می‌روند.

این رقابتها هر ساله در یکی از کشورهای دنیا برگزار  می‌شود. نخستین حضور ایرانیها در  این مسابقات مربوط به سال 1349 شمسی است که در آن محمود نامجو مدال گرفت این رقابتها در هلند برگزار شد.

در طی سالهایی که این رقابتها برگزار می‌شود کشورمان هیچگاه روی سکو نرفته است و بهترین عملکرد تیم ایران مربوط به 2011 فرانسه است که در شهر پاریس صورت گرفت و وزنه برداران کشورمان توانستند 10 مدال بدست آورند که در این بین بهداد سلیمی 3 طلا، انوشیروان سجادی 2 نقره و 1 برنز، کیانوش رستمی 2 طلا و یک برنز و سعید محمدپور 2 برنز به گردن خود آویختند و در نهایت عنوان سومی را از آن خود کند و اما این روند در سال 2013لهستان نیز تکرار شد و تیم ملی وزنه برداری کشورمان در سکوی سوم ایستادند.

در رقابتهای وزنه برداری قهرمانی جهان 2015 که در قزاقستان انجام شد بهداد سلیمی وزنه بردار فوق سنگین کشورمان 2 نقره و یک برنز و نایب قهرمان دسته خود شد و کیانوش رستمی دیگر وزنه بردار ایرانی با کسب 2 طلا و 1 نقره در وزن خود قهرمان شد و در پایان در نتیجه تیمی در مکان ششم این مسابقات ایستادیم.

کسب سهمیه المپیک آرژانتین توسط تیم‌های حاضر

مسابقات امسال جهانی از حساسیت زیادی برخوردار است چرا که تیم‌های حاضر در این مسابقات علاوه بر گرفتن نتیجه بهتر باید سهمیه المپیک آرژانتین که 2016 میلادی در شهر ریو  انجام خواهد شد را کسب کنند به جمع ملی پوشان کشورمان نیز که با قدرت پیگیر تمرینات هستند این موضوع را در نظر دارند که بتوانند سهمیه المپیک سال آینده را کسب کننده و با توجه به اینکه فدراسیون با همه امکانات خود از ملی پوشان حمایت قاطعانه دارد کسب نتایج خوب در این مسابقات و مهمتر از همه گرفتن سهمیه المپیک دور از دسترس نمی‌باشد.

وزنه برداری چه زمانی به ایران آمد

در سال 1302 امان الله پادگرنی که در خارج بود به تبریز آمد و در 8 سال اقامت در این شهر اقدام به تاسیس باشگاه خصوص کرد.

وی سال 1310 به تهران آمد و در دانشکده افسری به تعلیم وزنه برداری پرداخت.

دو سال بعد از این اتفاق یعنی در سال 1312 نادری به همراه دوستانش میل‌ هالسترو صحنه خارجی به کشورمان آوردند.

در سال 1317 نادری به وسیله همایون مدیر مسابقه‌ای اداره تربیت بدنی استان به پادگرنی معرفی شد.

در سال 1325 هجری شمسی اولین هیئت وزنه برداری کشور مرکب از پادگرنی، نادری، حسین عشقی و ناصر خموش تشکیل شد و رفته و رفته این ورزش به مردم معرفی شد و بصورت ملی پیگیری شد.

اولین رئیس فدراسیون وزنه برداری که بود در سال 1318 هجری شمسی امان الله پادگرنی نخستین رئیس فدراسیون وزنه برداری ایران شد و نادری نیز مسئول آموزش شد وی تا سال 1321 شمس این سمت را عهده دار بود.

علی مرادی آخرین رئیس فدراسیون وزنه برداری است که هم اکنون این سمت را عهده دار است وی بعد از اتمام دوره ریاست حسین رضازاده به فدراسیون آمده است.

رئیس کنونی فدراسیون وزنه برداری طی سالهای 1385-1373 نیز عهده دار ریاست این فدراسیون بوده است و بهرام افشار زاده مدیر عامل کنونی استقلال تهران نیز در سال 1385 ریاست فدراسیون وزنه برداری بوده است.

افتخار آفرینان وزنه برداری ایران

در این سالها وزنه بردارانی در کشورمان بودند و حضور دارند که افتخارات بزرگی کسب کرده‌اند و مدالهای رنگارنگ و درخشانی در مسابقات جهانی آسیایی و المپیک به دست آورده‌اند که می‌توان به حسین رضازاده با کسب 11 طلا و 2 برنز که 2 طلای وی در المپیک 2000 سیدنی و 2004 المپیک آتن بدست آمده است.

نفر بعدی بهداد سلیمی است که 10 طلا و 2 نقره و یک برنز که از این تعداد یک مدال طلا در المپیک 2012 لندن بدست آورده است و بقیه در  مسابقات جوانان و بزرگسالان آسیا و جهان است.

محمد نصیری وزنه بردار نام آشنای کشورمان و پیشکسوت این ورزش نیز 10 طلا که از این تعداد یک مدال طلا در المپیک 1972 مونیخ و یک طلا در المپیک 1976 مونترال کانادا به گردن آویخته است و در کارنامه خود یک نقره و 3 برنز در عرصه های بین المللی بدست آورده است.

محمود نامجو نخستین وزنه بردار حاضر در رقابتهای بین المللی (قهرمانی جهان) نیز در کارنامه خود 5 طلا، 4 نقره و دو برنز دارد که از این بین یک مدال نقره از المپیک 1952 هلسینکی یک مدال نقره از المپیک 1956 ملبورن بدست آورده است.

کوروش باقری سرمربی  اسبق تیم ملی وزنه برداری کشورمان نیز در مسابقات بین المللی 4 طلا، 2 نقره و 1 برنز در مسابقات برون مرزی گرفته است.

حسین توکلی سرمربی کنونی تیم ملی نیز 2 طلا، 1 نقره و 1 برنز از میادین بین المللی گرفته است و یکی از  این مدالها مربوط به المپیک 2000 سیدنی است.

شاهین نصیری نیا دیگر وزنه بردار ارزنده کشورمان نیز در کارنامه بین المللی خود 3 طلا و 2 برنز دارد.

کیانوش رستمی وزنه بردار سنندجی کشورمان در این رقابتها 4 طلا، 3 نقره و 2 برنز که یکی از برنزها مربوط به المپیک 2012لندن است.

انوشیروان سجادی سرمربی کنونی تیم ملی جوانان نیز در کارنامه  خود 2 برنز و 2 نقره که از میان مدالها یکی از المپیک 2012 لندن گرفته است.

سعید محمد پور نیز 2 طلا و 2 برنز در کارنامه  بین المللی خود دارد.

در ادامه افتخار آفرینی وزنه برداران کشورمان در عرصه‌های بین المللی شامل:
شاهین نصیری نیا 3 طلا و 2 برنز

برخواه 1 طلا، 1 نقره و 3 برنز

رمضانعلی تیموری 3 طلا و 1 نقره

محمد علی خلاقی نژاد 1 طلا، 1 نقره و 1 برنز

اصغر ابراهیمی 3 طلا، 2 نقره و 1 برنز

نواب نصیر شلال 1 طلا، 1 نقره، 3 برنز یک مدال نقره از المپیک 2012 لندن

بهادر مولایی 2 طلا و 4 نقره

علی پاکیزه جم مربی ارزنده وزنه برداری کشورمان 4 طلا و 1 نقره

محمد حسن رهنوردی 3 طلا، 1 نقره، 3 برنز و میر رسول رئیسی پیشکسوت وزنه برداری یک طلا و یک برنز در کارنامه خود دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار