ساماندهی کودکان کار و خیابانی بر عهده‌ی دستگاه‌های مختلفی می‌باشد و تنها یک سازمان نمی‌تواند پاسخگو باشد.

چه ارگانی مسئول حمایت از کودکان خیابانی است؟!به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کودکان کار به کسانی اطلاق می‌شود که نباید به دلایل مختلف اعم از عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی جهت تأمین حیات و بقاء خود و یا خانواده‌هایشان از خانه و خانواده دور می شوند و به سطح شهر و ترجیحاً خیابان‌ها و پارک‌ها جهت کار و زندگی روی می‌آورند و متاسفانه این معضل روزبه‌روز در حال‌افزایش است و به دلایل گوناگون بخشی یا همه‌ اوقات خودرا در خیابان‌ سپری می‌کنند و متاسفانه از طریق تکدی‌گری، بزهکاری،شغل‌های کاذب فصلی و... امرارمعاش می‌کنند.

طبق نظر یونیسف کودکان خیابانی با واقعیت تلخ جدایی از خانواده و خطر از دست‌دادن امکانات اساسی هم‌چون بهداشت و‌آموزش مواجه هستند.

ساماندهی کودکان خیابانی

فقر اقتصادی عامل حضور گسترده کودکان خیابانی و کار در سطح شهرها نیست بلکه مهم‌ترین عامل حضور این کودکان برای تکدی‌گری و فروشندگی سوءاستفاده از آن‌ها توسط سودجویان می‌باشد.

عبدالرضا‌عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص شیوع پدیده کودکان خیابانی می‌گوید: لازم است در راستای ساماندهی و حمایت از کودکان خیابانی و کار همه‌ی مسئولان مربوطه و سازمان‌ها به وظایف خود به صورت هماهنگ عمل کنند.

با توجه به این‌که متولیان برای برخورد با این کودکان با خلأ‌های قانونی رو‌به‌رو هستند لذا آنها را به حال خود رها می‌کنند غافل از اینکه این کودکان توسط افراد شیادی اجیر شده و در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.

متاسفانه برخی از کودکان مذکور برای فعالیت‌های خاص در خیابان‌ها سازمان‌دهی شده‌اند لذا لازم است مسئولان ذی‌ربط با شیادان و سودجویانی که از این کودکان سوءاستفاده می‌کنند برخورد جدی داشته و هم‌چنین زمینه تحصیل و حمایت آن‌ها را فراهم کنند.

وی ادامه داد: لازم است در راستای ساماندهی و حمایت از کودکان خیابانی و کار؛ دستگاه‌هایی از جمله قوه‌قضاییه، نیروی انتظامی، شهرداری‌ها و سازمان‌بهزیستی به وظایف خود به صورت هماهنگ عمل کنند. هرچند مؤثرترین شیوه جهت کاهش کودکان کار و خیابانی عدم کمک شهروندان به آنها می‌باشد از این‌رو عدم کمک شهروندان به کودکان کار و خیابانی موجب می‌شود فعالیت‌ سودجویان از سوددهی کاهش یابد البته لازم است در این راستا فرهنگ‌سازی مناسبی صورت گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار