ترس واژه های است پارسی باستان و اوستائی ترس در یک دیدگاه کلی فرآیند عاطفی است و بسته به اینکه در چه موقعیت زمانی و مکانی بروز کند می تواند نوعی از احساسات محسوب شود یا به مرحله تاثر برسد، ریشه آن یک انگیزه است.و حول آن انگیزه می چرخد و واکنشی است در برابر عوامل تهدید کننده ای که فرد قدرت مقابله مستقیم با آن ندارد این واکنش در صورتی که به طور کامل کنترل شود و به طور منطقی تعبیر شود طبیعی و مفید است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ترس یک رفتار اجتنابی است که در آن آدمی به سوی مقصدی امن می گریزد و سعی دارد خود را از صحنه و موضوعی معین به دور نگه دارد.

همه کودکان در چند مقطع سنی در زندگیشان دچار ترس و وحشت می شوند و این معمولا یک بخش طبیعی از رشد آنها محسوب می گردد. این ترس ها در صورتی غیرطبیعی هستند که به صورت دائمی و به مدت طولانی در کودک باقی بمانند یا ذهن کودک را به طور کامل اشغال کنند، این ترس در تمام فعالیت های عادی آنها مداخله داشته و تاثیر گذارد و اگر کودک نتواند از آن رهایی یابد مبتلا به بیماری تشویش که همان ترس بی مورد و بی احساس است می گردد.

کودکان نوپا معمولاً از تنهایی، اصوات آزار دهنده، زمین خوردن، حیوانات و حشرات، استفاده از لگن در دستشویی، حمام کردن و تاریکی هنگام خواب می ترسند.

ترس در میان کودکان پیش دبستانی شامل ترس از حیوانات؛ حشرات، غول ها و ارواح گم شدن، طلاق، از دست دادن پدر و یا مادر، تاریکی هنگام خواب است.

کودکانی که تازه به مدرسه می روند از تنهایی، بعضی از صداها، زمین خوردن، ورود به مکان جدید به خصوص مدرسه ، وازدگی های اجتماعی جنگ، فضاهای جدید و ترس از دزد می ترسند نوجوانان معمولاً از دزد، موقعیت های جدید، جنگ، طلاق و روابط غیرمعمول واهمه دارند و می ترسند.

*ترس های بیش از 2 سال به درمان نیاز دارد

عندلیب روانشناس درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: در ترس کودکان باید به سن کودکان توجه داشت برخی از ترس ها در سنین خاصی طبیعی تر هستند اگر چنین ترس های بیش از 2 سال دوام داشته باشند حتماً به توجه و درمان نیاز دارند.

وی ادامه داد: اصولاً یک ترس عادی نباید چنین مدت زمان طولانی طول بکشد و گاه بدون نیاز به مداخلات درمانی به تدریج کاهش پیدا کرده و بالاخره از بین می رود.

عندلیب خاطر نشان کرد: برای تشخیص ترس های غیر عادی باید به نوع ترس توجه داشت هر چند گاهی اوقات کودکان از چیزی می ترسند ولی این ترس چنان وحشت زا نیستند.

*کودکان را به خاطر ترس تحقیر نکنیم

زمانی روانشناس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: برای کاهش ترس های کودکان راههای زیادی وجود دارد به والدین توصیه می شود که در رفع مشکل کودک عجولانه عمل نکنند تعجیل وشتابزدگی آنها در کاهش ترس کودک می تواند به جای درمان اضطراب و ترس او را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: کودکان را به خاطر ترسی که دارند تحقیر و سرزنش نکنیم هر چند دلیل ترس از نظر بزرگترها کاملاً‌غیر منطقی و نامعقول به نظر برسد کودکان چنین احساسی نداشته و نمی توانند غیر منطقی بودن ترس خود را درک کنند.

گاهی اوقات یک تغییر در شیوه در زندگی مثل تغییر محل سکونت، جدا شدن والدین به صورت ترس از تاریکی، ترس از حیوانات و غیره خود را نشان می دهد برخی از ترسهای مشخص و معین کودک می تواند ریشه های روانشناختی داشته باشد و مستقیماً با موضوع آن ترس مرتبط نباشد./ز
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار