یادمان فرهنگوران فقید و مجاوران آرامگاه حافظ برگزار شد.

برگزاری یادمان فرهنگوران فقید و مجاوران  آرامگاه حافظبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دهه فرهنگ فرصتی مناسب برای اجرای برنامه های فرهنگی در شیراز پایتخت فرهنگی ایران است و بزرگ انسان هایی که فعالیت آنها باعث نامدار شدن این خطه هنر دوست شده است که برخی از این فرهنگوران در کنار ارامگاه حافظ،خواجه  راز آرمیده اند.

بهزاد مریدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس و دبیر بزرگداشت مفاخر فارس در این یادواره ضمن بیان این مطلب که رندی در ادبیات عرفانی معنای خارج از معانی عامیانه دارد گفت: رند در کلام حافظ از ظاهر جدا شده و نحوه حقیقت و مظهر معنایی است که حافظ به آن بخشیده است.

مریدی در ادامه عنوان کرد: حافظ رندی و وقار به رند بخشیده است و این وقار است که باعث شده حافظ خود را رند نامد.شور و شیدایی،آزاد منشی،پهلوانی وآزادمردی از جمله صفات رندی است که حافظ به وجود آورده است.

بخش دیگری از صحبت های مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس به تعالیم حافظ اشاره دارد: رند حافظ رندی است که مدرس جامعه است و از معانی عامیانه به دور بوده و منش آن منش انسانی ایست از تمام مظاهر پلید انسانی وارسته است.

وی مجاوران حافظ را مریدان جامعه خواند و عنوان کرد: فرهنگوران و مجاوران حافظ نه این که از میان ما رفته اند بلکه با صحه گذاشتن بر طبع وسیع انسانی آن را فزونی بخشیده اند.

کاووس حسنلی مدیر مرکز حافظ شناسی و استاد دانشگاه نیز در این یادواره به دلایل اهمیت داشتن حافظ در میان مردم اشاره کرد و گفت:حافظ معمار کلام است و سرآمد شاعران و ابیات حافظ قصری است که همه ی مردم میتوانند آن را ببینند و به آن ورود پیدا کنند اما عده ای کم هستند که حافظ را درک می کنند،حافظ منشور چند وجه ی بازتاب تمام معانی است، شعر حافظ آیینه ی جامعه و نمایان کننده مشکلات جامعه است.

وی ادامه داد: حافظ در جنش مردم بوده و با این حال مردم را به شادی فراخوانده است، ارتباط حافظ با عالم معنا باعث شده تا به او لقب لسان الغیب دهند و آخرین ویژگی حافظ امیدوار بودن به درگاه خداوند است.

از برگزاری این گونه یادبودها ابراز خوشنودی کرد و جامعه را وام دار فرهنگوران دانسته و بیان داشت:فرهنگوران مجاور آرامگاه حافظ با روح وسیعی که داشته اند قطعا دارای روحی هم سو با حضرت حافظ بوده اند.


انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.