مدیر زراعت جهادکشاورزی یزد از رتبه اول یزد در تولید محصول روناس در کشور خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛فرجام فاضل گفت: با توجه به 423 هکتار سطح زیر کشت روناس در استان یزد در سال زراعی 93-94 و میزان برداشت 2474 تن در سال و با عملکرد 11078 کیوگرم در هکتار، این استان در تولید این محصول در کشور رتبه اول را داراست .

فاضل افزود: زمان برداشت این محصول شهریور تا آبان ماه سال سوم تا چهارم که بعد از کف بر کردن ساقه و برگه های سبز عملیات برداشت با بیل های مخصوص انجام می شود .

مدیر زراعت جهادکشاورزی یزد خاطر نشان کرد: موارد مصرف این گیاه  در صنایع غذایی ، رنگرزی، دارویی، لوازم آرایشی و بهداشتی می باشد.

روناس سائیده شده عموماً جهت رنگ آمیزی پشم وکرک وتهیه رنگ لاکی قالی در ایران به مصرف می‌رسد و برای تثبیت بعضی از رنگهای دیگر که از کاه و پوست انار و گردو به دست می‌آید استفاده می‌شود.

همچنین برای تهیه ماهی دودی و رنگ آمیزی دیوار منازل و کارگاه‌ها نیز از روناس استفاده می‌شود
 
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان خریداران روناس ساییده شده استان یزد را  بیشتر تجار اصفهانی، کاشانی،ارومیه ای، کرمانی، یزدی و شیرازی دانست و گفت: این محصول به بیش از ده کشور دنیا از جمله  کشور های آلمان، ایتالیا، انگلستان، ترکیه، هند، قطر، فرانسه و پاکستان و ... نیز صادر می شود.

گفتنی است:زمان کاشت ریشه روناس  آبان تا اسفند و زمان برداشت این محصول شهریور تا آبان ماه است.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: روناس ، رتبه اول ، تولید ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.