هیچ تضمینی برای نویسنده شدن یک کارآموز از طریق کلاس‌های داستان‌نویسی وجود ندارد.

محمدرضا گودرزی نویسنده و منتقد ادبی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تعریف استاندارد برای کلاس‌های داستان‌نویسی گفت: متاسفانه تا کنون هیچ گونه استانداردی برای کلاس‌ها و کارگاه‌های داستان‌نویسی تعریف نشده است و در واقع مرکزی وجود ندارد که وظیفه آن رسیدگی به این موضوع باشد. این مسأله در حال حاضر وابسته به مدرس و شیوه‌های تدریس و مدیریت اوست.

گودرزی با بیان روند کلاس‌های داستان‌نویسی خود گفت: در این گونه کارگاه‌ها تاکید بر جمع‌خوانی متونی است که توسط افراد علاقه‌مند نوشته شده است و سپس نقاط ضعف و قوت آن‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. علاوه بر این مباحثی راجع به انواع راوی در قصه‌گویی و دیگر مسائل نظری و تئوریک مطرح می‌شوند که  اغلب از داستان‌های کوتاه نویسندگان مطرح جهان برای بیان آن‌ها استفاده می‌شود.

این منتقد ادبی خاطرنشان کرد: مدرس نمی‌تواند در کارگاه‌ داستان‌نویسی به طور مطلق یک نویسنده را تحویل جامعه بدهد، زیرا بخش عمده‌ای از این مسأله به خود کارآموز بستگی دارد. کارآموزی که استعداد ندارد، بنا به تلاش خودش در طی این مدت و بررسی نقص کارش به نتیجه مطلوب می‌رسد. از طرفی یک مدرس نمی‌گوید چطور بنویسید بلکه می‌گوید چطور ننویسید. به نوعی یکی از وظایف مدرس بررسی نقاط ضعف کارآموز است.

گودرزی در پایان گفت: هیچ تضمینی برای نویسنده شدن یک کارآموز از طریق کلاس‌های داستان‌نویسی وجود ندارد. ناگفته‌ نماند نویسندگان موفقی هم از همین دوره‌های آموزشی بیرون آمدند و کتاب‌های خوبی را روانه بازار کتاب کردند.



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.