دولت چین اعلام کرد نقض آب های سرزمینی خود را تحت عنوان آزادی ناوبری دریایی به هیچ وجه تحمل نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، آمریکا چندی پیش از تصمیم به عبور ناوهای جنگی خود از نزدیک جزایر مصنوعی چین در دریای چین جنوبی خبر داد.

در همین رابطه «هوا چونیینگ » سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «ما هرگز به هیچ کشوری اجازه نخواهیم داد حریم آبهای سرزمینی یا حریم هوایی چین را جزایر اسپراتلی نقض کند؛ ولو این کار قرار باشد تحت عنوان حمایت از آزادی ناوبری و آزادی پرواز انجام شود.»

وی در ادامه گفت: «ما از طرفین مربوطه می خواهیم هیچ گونه اقدام تحریک آمیزی در این خصوص انجام ندهند، و موضعی مسئولانه در خصوص صلح و ثبات منطقه در پیش بگیرند.»

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا پیشتر در این باره به خبرگزاری رویترز گفت آمریکا در حال بررسی موضوع اعزام کشتی های خود به مناطقی از دریای چین جنوبی است که چین در خصوص آنها ادعای مالکیت کرده است.

بر اساس گزارش های رسانه های غربی، مقامات آمریکایی اعلام کردند اعزام این کشتی ها ممکن است طی چند روز آینده صورت بگیرد، اما باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هنوز مجوز این اقدام را صادر نکرده است.

«هری هریس» فرمانده نیروهای آمریکایی در اقیانوس آرام روز جمعه از اظهار نظر درباره این موضوع خودداری کرد. وی با این حال به وضوح اعلام کرد گزینه اعزام کشتی های آمریکایی به دریای چین جنوبی را به رئیس جمهور پیشنهاد داده است. وی همچنین تاکید کرد آمریکا باید گشت های دریایی با هدف تضمین ناوبری آزاد را در سرتاسر منطقه آسیا - اقیانوس آرام انجام دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار