اگر متولیان نظام سلامت در گام چهارم طرح تحول خواستار دگرگونى و تغيير شكل امر آموزش پزشكى هستند آموزش پزشكى را هم به متولى رسمى آموزش عالى در كشور- وزارت علوم- واگذار نمايند.

دکتر نوید ناصری عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه  تحول و دگرگونى در آموزش پزشكى نيازمند تحول در نگرشى مجزا به مفاهيم " بهداشت و درمان" و " آموزش پزشكى" است ؛ اذعان داشت : طرح تحول نظام سلامت سه محور و هدف عمده تعقیب کرده و می کند که این سه هدف عمده عبارت است از بحث محافظت مالی از مردم در قبال هزینه های سلامت که بار زیادی را بر دوش مردم و اقتصاد خانوار وارد کرده بود و مردم از این حیث دچار مشکلات زیادی بودند.

وی افزود : همچنین بحث عدالت در دسترسی به خدمات در سراسر کشور برای آحاد مردم و بحث ارتقای کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان ها به ویژه بیمارستان های دولتی سراسر کشور دو هدف عمده دیگر طرح تحول نظام سلامت بود که این طرح با این سه هدف عمده و سایر اهداف فرعی طراحی و فاز اول آن نیز از ١٥ اردیبهشت ١٣٩٣ شروع شد.

وی با بیان اینکه در مرحله اول، این طرح به دنبال کاهش فرانشیز بود که در همه بیمارستان ها نیز اجرایی شد؛ ادامه داد :برنامه کاهش فرانشیز در بیمارستان های دولتی کاهش پرداخت از جیب مردم را هدف گرفت که بر این اساس از حدود ٤٠ درصد پرداختی مردم بابت یک پرونده بستری پرداختی آن ها به ١٠ و ٥ درصد برای شهروندان شهری و روستاییان کاهش پیدا کرد که این رقم در مرحله جدید به ٦ و ٣ درصد رسید.

به گفته عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی نکته بسیار مهم در برنامه کاهش فرانشیز تامین تمامی لوازم پزشکی، داروها و تجهیزات برای بیمارستان ها از جمله اقدامات تشخیصی و درمانی، آزمایشگاهی و تصویربرداری در درون بیمارستان هاست تا بیمار بابت آن هزینه ای خارج از بیمارستان از جیب پرداخت نکند.

وی  تصریح کرد : براى طرح تحول نظام سلامت سه محور و هدف اصلى نشانه گذارى شده بود كه در كل حول مباحث ريالى و عدالت در برخوردارى از خدمات درمانى در سطح كشور بود و ساير اهداف طرح از جمله موضوع آموزش پزشكى، از اهداف فرعى به حساب آمده است.

این متخصص ارتودنسی با اشاره به اینکه تحول را در لغت مترادف انقلاب، دگرگونى، revolution، reformation و evolution مى دانند و به معنى دگرگون شدن، منقلب شدن و برگشتن از حالى به حالى ديگر تعريف كرده اند ؛خاطرنشان کرد : نامگذارى طرحى در نظام سلامت به نام طرح تحول، نيازمند احترام به معنى و مفهوم اين كلمه و دگرگون ساختن و برگشتن از حالى به حالى ديگر در مبانى نظام سلامت و آموزش پزشكى است.

ناصری تاکید کرد: اگر مسؤلين محترم وزارت بهداشت، خواستار دگرگونى و تغيير شكل از حالى به حالى ديگر در امر آموزش پزشكى هستند چه بهتر كه همچون ٣ دهه پيش به قبل امر آموزش پزشكى را هم به متولى رسمى آموزش عالى در كشور- وزارت علوم- واگذار نمايند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی گفت :موضوع تغيير و تحول در آموزش آنهم آموزش پزشكى موضوعى دستورى و حكومتى نيست كه با تزريق مبالغى حاصل از ماليات و عوايد پيامك و ... حاصل شود.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار