آل سعود، به سرکردگی محمد بن سعود، با کمک محمد بن عبدالوهاب به حکومت رسیده و در جهت ادای دین به وهابیت، با تمامی توان از محمد بن عبدالوهاب و وهابیت حمایت کردند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آل سعود، به سرکردگی  محمد بن سعود، با کمک محمد بن عبدالوهاب به حکومت رسیده و در جهت ادای دین به وهابیت، با تمامی توان از محمد بن عبدالوهاب و وهابیت حمایت کردند. به دلیل ارتباط عمیق و تگاتنگ تاریخ و هابیت و آل سعود، مطالعه تاریخ آل سعود برای آشنایی بیشتر و دقیق تر با جنایات وهابیت ضروری به نظر می رسد.


*دوره های سه گانه حکومت وهابی _ سعودی
مورخان، تاریخ آل سعود را به سه دوره تقسیم کرده اند:
1.   دوره اول از سال 1157 تا 1234 هجری قمری .
2.  دوره دوم از سال 1234 تا 1309 هجری قمری .
3 دوره سوم از سال 1319 تا عصر حاضر.
*دوره اول حکومت وهابی – سعودی ( 1157تا 1234 ه ق )
این دوره از زمان محمد بن سعود آغاز و باکشته شدن عبدالله بن سعود به پایان می رسد.
محمد بن سعود ( متوفای 1179 ه ق)
محمد بن سعود بن محمد بن مقرن بن مرخان، دو یا چهار سال پس از مرگ پدرش در سال 1139 هجری قمری ، به ریاست قبیله آل سعود رسید.
از زمان ورود محمد بن عبدالوهاب به درعیه در سال 1157 هجری قمری و منعتقد شدن پیمان همکاری بین و وی و محمد بن سعود، حکومت وهابی ، سعودی پی ریزی شد.
سر انجام محمد بن سعود در سال 1179 هجری قمری پس از 22 سال همکاری باوهابیت و قتل وغارت و جنایت، درشهر درعیه در گذشت.
مهم ترین حوادث و جنایت وهابیت دراین سالها عبارتند از:
● حمله به عیینه و کشتن عثمان بن حمد بن معمر، حاکم عیینه در مسجد و الحاق عیینه به قلمرو حکومت مم بن سعود در سال 1163 هجری قمری .
● درگیری ها میان وهابی ها و حاکم ریاض و کشته دن دو برادر محمد بن سعود.
● هم پیمان شدن قبایل بنویام، عجمان و بنوخالد علیه وهابی ها و حمله غافلگیرانه آنان به درعیه و شکست سخت وهابی ها در سال 1178 هجری قمری .
● حمله به حریمله و فرار سلیمان بن عبدالوهاب برادر محمد بن عبدالوهاب و قاضی حریمله به مکه.
●حمله به مناطق منفوحه، خرج، دلم ، زلفی، رغبه ، ضرمی، وشم، قرائن ، سدیر، قویعیه، عوده ، جلاجل، ثادق، ثرمدا، قصب، جبیلیه ،مجمعه ، نعان، حریق، روضه ،فرعه، مقرن ، مطیرفی، سبیع ، ظفیر و حائر و قتل و غارت مسلمین.


 2.عبدالعزیز بن محمد بن سعود ( 1132-1218)
عبدالعیز بن محمد بن سعود، داماد محمد بن عبدالوهاب و فرمانده ی جنگ ها در دوران حکومت پدر، پس از مرگ  محمد بن سعود، بادخالت ، محمد بن عبدالوهاب در سال 1179 هجری قمری، جانشین پدر شد و پس از 39 سال حکومت، در سال 1218 هجری قمری در سن 86 سالگی کشته شد.


*مهم ترین حوادث و جنایات وهابیها در این سالها
●حمله به احسا و اشغال آن و قتل و غارت مسلمانان و اموال آنان.
حمله به طائف و قتل و عام مردان و به اسارت بردن زنان و کودکان و سربریدن اطفال شیرخوار و جسارت به قبر عبدالله ابن عباس صاحبی بزگ پیامبر صلی الله علیه و آله  .[4]
● لشگر کشی به مکه مکرمه در ماه های حرام و تکرار جنایات طائف در مکه مکرمه و الزام علما بر پذیرفتن عقاید محمد بن عبدالوهاب و تدریس کتاب های وی در مدارس وقطع ارتباط اهالی مکه بامدینه.[5]
●جسارت به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله   و تخریب محل ولادت ایشان، جسارت به حضرت خدیجه  علیها السلام  و تخریب گنبد و بارگاه قبر آن حضرت، جسارت به صحابه و بزرگان و تخریب ضریح ها، گنبدها و بارگاه ها در مکه.
● همکاری شریف غالب امیر فراری مکه وامیر پاشا جاکم جده و حمله به وهابیت و اخراج آان از مکه مکرمه.
● هجوم وحشانیه به کربلای معلی و جسارت به ضریح مقدس امام حسین علیه السلام  و کشتار کودکان و زنان و غارت اموال مسلمانان.
جهت آشنایی تفصیلی با حوادث دوران حکومت عبدالعزیز بن محمد بن سعود، به کتاب « عنوان المجد فی تاریخ النجد» نوشته عثمان بن بشر نجدی حنبلی، حوادث سالهای 1179-1218 هجری قمری ، مراجعه شود.


 3.سعود بن عبدالعزیز بن محمد بن سعود ( 1163 -1229 ه ق )
سعود بن عبدالعزز معروف به سعود کبیر، پس از کشته شدن پدرش عبدالعزیز در سال 1218 هجری قمری با حکم امرای وهابی سعود، حکومت رابه دست گرفت و پس از یازده سال حکومت و قتل و غارت و تاراج اموال مسلمین در سال 1229 هجری قمری در سن 66سالگی ، بر اثر سرطان در شهر درعیه درگذشت.

در دوران حکومت سعود، نظامیان وهابی سعودی با آرایش جدید و قدرت فزاینده خود، با ارتکاب جنایات متعدد، قلمرو خود را از دریای سرخ تا خلیج فارس گسترش دادند. مهم ترین حوادث و جنایات این دوران عبارت است از :
● حمله به شهر بصره و اطراف آن و کشتار مسلمین و غارت اموال آنان و تخریب قبور بعضی از صحابه.
محاصره شهر جده، پرکردن چاه ها و قنوات اطراف شهر و کشتار مسلمانان اطراف شهر جده و غارت اموال آنان.
● محاصره و اشغال مکه مکرمه و مدینه منوره و غارت اموال کعبه، جلوگیری از ورود حجاج شامی و مصری به حرمین شریفین و تخریب گنبدهای باقی مانده بر روی قبور اولیاء و صالحان.
● یورش های مکرر به نجف اشرف، حله و کربلای معلی و جلوگیری از انجام فریضه حج اهل عراق به مدت هفت سال.
●حمله به شام و قتل عام مسلمانان و غارت اموال آنان  به آتش کشیدن مزارع.
● قطع ارتباط تجاری با شام و عراق و مصادره اموال تجار متخلف.
●هجوم علی پاشا والی مصر به حجاز و آزد سازی حرمین شریفین از دست وهابی ها و محاصره نجد مقر وهابی ها و کشته شدن بسیاری از وهابی ها.
● تشکیل هیات به اصطلاح امر به معروف و نهی از منکر برای اجرای عقاید وهابیت.


بنابراین دوره سه گانه وهابی- سعودی در این برهه از تاریخ به پایان می رسد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار