تبریز؛

اجرای برجام زمینه رونق صادرات فرش

رییس مرکز ملی فرش ایران اجرای برجام را زمینه دانست که می تواند به رونق صادرات فرش ایران به آمریکا بینجامد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛حمید کارگر در تبریز با بیان اینکه تا سال 16 درصد فرش ایران تا سال2010، به آمریکا صادر می شد و یکی از بندهای برجام برداشته شدن تحریم صادرات فرش ایران به آمریکا است.

وی با اشاره به کاهش چشمگیر صادرات فرش ایران طی سال های 90 تا 92، گفت :خوشبختانه از ابتدای سال 93 روند صعودی به خود گرفته و امسال نیزبا ثبت جهانی فرش دستباف تبریز فرش ایران جان تازه ای می گیرد.

وی با انتقاد از کپی‌برداری برخی کشورها از فرش ایران، از غفلت خروج یک هنر از کشورابراز تاسف کرد و گفت : برخی کشورها برغم نداشتن هنر قالیباقی، خود را در این زمینه مطرح می کنند اما مدر داخل به هنر قالیبافی‌مان بی مهری می شود

کارگر افزود: پیش از این مالکیت فکری فرش تبریز و هریس ثبت جهانی شده و امروز ثبت فرش تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستبافت در برندسازی این صنعت نقش موثری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه توجه به رونق صنعت فرش می تواند زمینه ساز تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شود، تصریح کرد: با کمترین سرمایه گذاری در صنعت فرش می توان اشتغال ایجاد کرد و صادرات غیر نفتی کشور را افزایش داد.

رییس مرکز ملی فرش ایران در خصوص وجهه فرهنگی فرش، گفت: فرش سفیر فرهنگی ما در فراسوی مرزها است که با زبان فرهنگ و هنر از ایران و ایرانی سخن می گوید.

وی ادامه داد: همچنین رونق صنعت فرش باعث افزایش درآمد روستاییان و جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها می شود.
 
انتهای پیام/ ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.