جایزه صلح نوبل هم در راه است و نام شخصی که جایزه امسال را از آن خود خواهد کرد روز جمعه اعلام می‌شود که وزیر خارجه کشورمان یکی از گزینه‌های احتمالی است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان بر اساس اعلام آکادمی نوبل، برنده جایزه صلح ۲۰۱۵، روز جمعه ساعت ۱۳:۳۰به وقت تهران معرفی خواهد شد. در بین چهار کاندیدای مطرح نام وزیر امور خارجه کشورمان به چشم می‌خورد، کاندیداهای دیگر عبارتند از پاپ فرانسیس ، آنگلا مرکل ، جان کری .



برنده جایزه صلح نوبل 2015 کیست؟

آلفرد نوبل در وصیت‌نامه خود گفته است که این جایزه باید "به کسی داده شود که بهترین یا بیشترین کوشش را در راه برادری ملل، انحلال یا کاهش ارتش‌ها یا تشکیل و ترغیب کنفرانس‌های صلح کرده باشد" جایزه نوبل صلح تنها جایزه نوبل است که در استکهلم داده نمی‌شود. این جایزه هر ساله در اسلو پایتخت نروژ اهدا می‌شود.

بر مبنای آنچه که مطرح شده است "محمد جواد ظریف" و "جان کری" برای دستیابی به توافق هسته‌ای ایران و جلوگیری از یک درگیری نظامی دیگر در جهان، پاپ فرانسیس برای تلاش هایش جهت بهبود چهره واتیکان و ایده‌های مترقیانه‌اش و آنگلا مرکل برای یاری رساندن به پناهجویان خاورمیانه ای نامزدهای محتمل کسب جایزه صلح نوبل هستند.

جایزه صلح نوبل 2015 به پاس چیست؟

پیش از آغاز بحران مهاجرتی در اروپا انتخاب وزرای خارجه ایران و آمریکا متحمل‌ترین گزینه پیروزی جایزه صلح نوبل بودند، با این استدلال که این دو مقام دولتی با گذراندن بیش از دو سال دیپلماسی فشرده سرانجام توانستند در پرونده هسته‌ای ایران به توافقی دست یابند، مساله‌ای که پیش از آن غیرممکن به نظر می‌رسید.

اگر چه در طول دو سال مذاکرات متوالی در شهرهای مختلف اروپایی، شب‌هایی که در طول آنها کری و ظریف، نماینده دو کشور متخاصم بیش از هر مقام خارجی دیگری با یکدیگر وقت گذراندند و توانستند به پیچیدگی‌های این مساله غلبه کرده و در مقابل منتقدان هر دو کشور ایستادگی کردند به نحوی که  این توافق توانست در شورای امنیت سازمان ملل و پارلمان هر دو کشور تایید شود.

و شاید به عبارتی دیگر این توافق پیروزی دیپلماسی مقاومتی بود و به گفته برخی از وقوع جنگ دیگری در خاورمیانه جلوگیری کرد، اما از سوی دیگر این توافق هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است و همچنان هدف انتقاد جمهوری‌خواهان و رژیم صهیونیستی است.

شایان ذکر است علی رغم نظرات متعددی که در ارتباط با توافق هسته‌ای میان ایران و غرب وجود دارد اما مطمئناً این توافق پیروزی دیپلماسی چند جانبه بوده است. بازیگران این مذاکرات طولانی و سخت علاوه بر "تهران" و "واشنگتن"، پنج کشور دیگر -روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا- هم بودند. این توافق شاهکار دیپلماسی و این بازی طولانی مدت بود، بازی خود خواسته ای که غرب با ایجاد  شبهات ساختگی به آن دامن زده و برای یک دهه یا بیشتر اذهان دیپلماتیک را چه در ایران و کشورهای دیگر متوجه این مساله کرد.

هر چند "ظریف" با کوله‌باری از تجربیات دیپلماتیک 2 سال متوالی پای میز مذاکره با غرب نشسته تا با ابزارها و فنون دیپلماتیک غرب را متقاعد کند که برنامه ی هسته ای ایران چیزی جز فعالیت‌های صلح آمیز  هسته ای نیست و گرفتن یا نگرفتن اهمیتی برای این بازیگر توانمند دیپلماسی ایرانی نخواهد داشت.

برخی نیز معتقدند نقش تهران در آینده منطقه و نظم جهانی از دلایلی است که در این انتخاب اهمیت بسزایی دارد. تلاش های ایران برای حل بحران یمن، سوریه و یا عراق از طریق دیپلماسی به رغم ناراحتی عربستان، می تواند بیانگر صحت اهمیت جایگاه ایران در آینده خاورمیانه و نظم جهانی باشد و صدای ایران را در منطقه بیش از پیش بلند و رسا کرده است.

از سوی دیگر با نگاهی گذرا به افرادی كه از سال 1901 كه اين جايزه ابداع شد تا سال 1959 همگی از اهالی كشورهای اروپايی و امريكايی بوده‌اند و پس از اين سال كه جايزه به افراد غير‌غربی اعطا شد نيز تمام برندگان آن كساني بودند كه از نظر فكری وابستگی شديدی به دنيای غرب داشتند.

شيرين عبادی نيز يك ايرانی سابق است كه در سال 2003 جايزه صلح نوبل را از آن خود كرد؛ فردی كه در ادامه مشخص شد يكی از اركان‌هاي اصلی ايجاد فشارهای حقوق بشری به جمهوری اسلامی از سوی  دولت‌های غربی است و امروز به عنوان يكی از اپوزيسيون‌های جمهوری اسلامی، تلاش زيادی برای انزوای كشورمان در موضوعات حقوق بشری می كند.

 مروری بر تاریخ حیات دریافت کنندگان به اثبات می رساند که این گونه جوایز، دچار مسخ شدگی عجیبی شده و به کسانی تعلق می گیرد که جز خوش خدمتی به استعمار و جنگ طلبی در کارنامه آنها دیده نمی شود؛ اعطای جایزه صلح نوبل به "مناخم بگین"،" شیمون پرز" و هم جنسان آنها، مصادیق بارز این مدعاست.


افرادی كه تاكنون موفق به دريافت اين جايزه شده‌اند بیشتر


انتهای پیام/


برچسب ها: جایزه صلح نوبل ، ظریف ، کری ، 2015
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۳
Netherlands
ناشناس
۰۵:۵۳ ۱۷ مهر ۱۳۹۴
مستکبرین جهان و متحدان شیطان بزرگ برای فریب دادن دولت کشورمون و فریب دادن دکتر ظریف و فریب دادن مردم ایران و مردم جهان هر کاری میکنن. حتی اگه شده جایزه نوبل رو بدن.
مطمئن باشید این جایزه رو به دکتر ظریف اهدا خواهند کرد.
ایران یکی از موانع اصلی نظام سلطه جهانی هست و فریب دادن مسئولین و مردم ایران نقشه ایه که دشمنان برنامه ریزی کردن.
انگیزه های فریبکارانه شیطان هنوز تموم نشده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۱۷ مهر ۱۳۹۴
دکتر جون دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۴
همینکه این توافق آه از نهاد دشمنان ایران بلند کرد نشان دادکه کاملا به نفع و مصلحت کشورمونه البته اگه بد ذات ها اجازه بدهند اجرایی بشه و به بهانه دلسوزی و بخاطر از دست رفتن منافعشون در این مسیر سنگ اندازی نکنند. ظریف دنیا هم بهش جایزه نوبل بده عده ای در داخل دست از فحاشی هاشون برنمیدارند!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۱۶ مهر ۱۳۹۴
بی گمان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان تلاش وافری در جهت برچیدن ساختار ظالمانه تحریم ها علیه کشور و استقرار صلح با ارسال پیام مودت به جهان انجام داده اند، دریافت جایزه صلح نوبل افتخاری دنیوی بوده و عدم دریافت آن چیزی از اجر اخروی ایشان کم نخواهد کرد.
Spain
ناشناس
۲۳:۰۰ ۱۶ مهر ۱۳۹۴
این جایزه بایدبه دکتر ظریف تعلق بگیرد بهخاطر دیپلماسی و صلح طلبی و مذاکره با دنیا و اهل گفتمان بودن و چهره ی خندان و دوست داشتنی اش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۴
الهی چشم حسودکورشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۱۶ مهر ۱۳۹۴
به راستی که فقط برازنده جناب آقای ظریف است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۴
بدانیم درجمهوری اسلامی ایران خدمت به انسانهاعبادت است وداشتن جایزه صلح نوبل هم یک افتخاراست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۱۷ مهر ۱۳۹۴
درود بر ظریف
آخرین اخبار