رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر شیاطین بگذارند و اگر اهل فکر و دلسوزان امّت وارد میدان بشوند، می ‏شود امیدوار بود که به تدریج دنیای اسلام را جلو ببریم.

اگر شیاطین بگذارند می‌توان دنیای اسلام را جلو بردبه گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال 1377 طی سخنانی صریح در اجلاس غدیر نسبت به مخاطرات جدی ادامه تفرقه افکنی‌ها از سوی جریانات افراطی شیعه و سنی هشدار داد و تاکید کرد: آدمهای نادانی که در هر یک از فرقه‏ ها و مذاهب پیدا می شوند و اظهارات غیرعاقلانه و تفرقه افکنانه ‏ای می‏ گویند و برخی آدمهای دلسوز و مخلص اما کوتاه ‏بین و بی ‏اطلاع از حقایق هم  تفرقه درست می کنند.
 
بخشی از سخنان هاشمی رفسنجانی در ادامه آمده است:
 
الان بحثی که کارساز است این است که الان دنیای اسلام را بر چه محوری اداره بکنیم. الان باید بدانیم برنامه فرهنگی و عقیدتی چه باشد. الان باید بدانیم با چه محتوایی باید زندگی خود را اداره بکنیم و دنیای خود را بسازیم. آن محتوا، قرآن است. قرآن که از حدیث فتح خیبر روشن‏ تر است. سنن روشن حضرت رسول(ص) است. سنن صحابه‏ های متعدد و مقبول فرقین هستند که می‏توانیم با آنها متحد بشویم و روح غدیر را که هدایت جهان اسلامی و جلوگیری از تفرقه است، بدست بیاوریم. ما هرچه در تاریخ به طرف جلو می ‏رویم تعصب، تنگ‏ نظری و تحجر ضعیف‏ تر می‏شود و تعقل‏ ها و سعه ‏صدرها و منطق و استدلال قوی‌تر می‌شود.
 
اگر شیاطین بگذارند و اگر اهل فکر و دلسوزان امّت وارد میدان بشوند، می ‏شود امیدوار بود که به تدریج و مرحله به مرحله دنیای اسلام را جلو ببریم. ابزارش همین کنفرانس های اسلامی، همین رفت‏ و آمدهای اسلامی، ارتباطات دانشگاهها، علماء و این مراکز هست و موانع آن اظهارات غیرعاقلانه و تفرقه افکنانه ‏ای است که در هر یک از فرقه‏ ها و مذاهب آدم های نادانی پیدا بشود و می‏ گویند و آدمهای دلسوز و مخلص اما کوتاه ‏بین و بی ‏اطلاع از حقایق ممکن است مزاحمت درست کنند. تفرقه درست کنند.
 
امروز دنیایی نیست که بگوییم فقط تشیع و به تنهایی بتوانیم خود را حفظ کنیم. مالکی، حنفی و سایر فرق نمی ‏توانند به تنهایی دنیای اسلام را اداره بکنند. با هماهنگی می‏ شود به مسایل اختلافی پاسخ داد. با اسناد و مدارک و چیزهایی که وجود دارد، قابل حل است. مقدار مربوط گذشته است. نباید باعث تفرقه ما باشد. مقداری مربوط به آینده است. آنها باید مورد توجه باشد و مسائل روز حل بشود.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: رفسنجانی ، اسلام ، شیاطین ، دنیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار