فرمانده نظامیان خارجی در افغانستان اعلام کرد که استان شرقی ننگرهار این کشور بیشتر مورد توجه نیروهای داعش است و آنها ی خواهند این استان را مرکز منطقه ای خود قرار دهند.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛خبرگزاری «جمهور» افغانستان روز چهارشنبه به نقل از «جان کمپبل» John F. Campbellنوشت: داعش می خواهد استان ننگرهار را به مرکز فعالیت های منطقه ای خود تبدیل کند و تحرکات این گروه در استان های هلمند و سرپل نیز افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش، فرمانده آمریکایی نظامیان خارجی در افغانستان گفته است که برخی از اعضای گروه طالبان که پیش از این برای طالبان می جنگیدند، برای به دست آوردن کمک های بیشتر مالی، با تغییر پرچم خود به نام گروه داعش فعالیت می کنند.
این فرمانده آمریکایی گفته است که اعضای طالبان پاکستانی نیز در بین داعش در شرق افغانستان حضور دارند و آنان نیز با داعش همراه شده اند.
استان ننگرهار واقع در شرق افغانستان، با پاکستان همجوار است. گروه تروریستی داعش برای نفوذ در افغانستان، فعالیت های خود را از شهرستان «اچین» این استان آغاز کرده است.
حدود دو هفته قبل، عناصر این گروه برای اولین بار به مواضع ارتش افغانستان در همین شهرستان حمله کردند، اما با سرکوب شدید نظامیان افغان، وادار به عقب نشینی شدند. 
شماری از فرماندهان ارشد داعش نیز با حمله هواپیماهای بدون سرنشین نظامیان خارجی در این منطقه کشته شدند.
سازمان ملل متحد هفته گذشته همزمان با برگزاری هفتادمین نشست مجمع عمومی این سازمان با انتشار گزارشی اعلام کرد که 70 تن از فرماندهان داعش برای تقویت نیروهای خود در افغانستان، از سوریه و عراق به این کشور آمده اند و این گروه تروریستی در 25 استان از 31 استان این کشور به فعالیت مشغول است.
مسوولان امنیتی افغانستان، این حضور گسترده داعش را در کشور خود تایید نمی کنند و می گویند این گروه تروریستی تنها در استان ننگرهار تحرکاتی داشته است.
«جاوید کوهستانی» کارشناس مسائل سیاسی و نظامی افغانستان روز گذشته در گفت وگویی با شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز»، نسبت به قدرت گرفتن داعش در این کشور هشدار داد و افزود: اگر داعش در افغانستان گسترش یابد، به هیچ کس و هیچ قومی رحم نخواهد کرد.
جمعیت افغانستان متشکل از اقوام مختلف هزاره، پشتو، تاجیک، ترکمن، ازبک، پشبه ای، قرقیزی و نورستانی است.
وی گفت: داعش یک پروژه خارجی است و اگر در جنگ های داخلی افغانستان، طالبان هم پیروز شود، پایان آن به نفع داعش خواهد بود. زیرا نتیجه آن به قدرت رسیدن داعش است.
این تحلیل گر سیاسی به دولت افغانستان، هشدار داد که فریب توطئه های خارجی را نخورد و از رویدادهای گذشته این کشور درس عبرت بگیرد و نگذارد افغانستان کنونی تضعیف شود. 
منبع:ایرنا
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.