‌یک پزشک سلامت روان گفت: اگر فرزندی در جوانی یا هنگام انجام وظیفه همسری شلخته است، قطعا باید به دنبال ریشه این مشکل در کودکی آن شخص بگردیم، چراکه او در کودکی همه فعالیت‌هایش را به کمک والدین انجام داده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هورا چیت‌ساز با بیان اینکه ایجاد حس مسئولیت‌پذیری باید از زمان کودکی در افراد ایجاد شود، اظهارکرد: متاسفانه مشکلاتی که در خصوص حس مسئولیت‌پذیری در بسیاری از کودکان، نوجوانان و حتی جوانان وجود دارد این است که آن‌ها حاضر نیستند حس مسئولیت‌پذیری را قبول کنند.

وی با بیان اینکه کمک‌های بی‌دریغ و مداوم والدین در جهت ترقی و پیشرفت فرزندان حس مسئولیت‌پذیری را از آنها می‌گیرد، افزود: اینکه والدین معمولا به هر قیمتی می‌خواهند وظایف فرزندان خود را انجام دهند کاری اشتباه است، چراکه همین موضوع باعث می‌شود فرزند حس مسئولیت‌پذیری را یاد نگیرد و با آن غریبه باشد.

این پزشک سلامت روان با بیان اینکه شاید نگرانی برخی از والدین این باشد که اگر کاری را به کودکشان واگذار کنند ممکن است که فرزندشان در رتبه یا مقامی مناسب قرار نگیرد، ادامه داد: فرزندان می‌توانند از این طریق وظیفه خود را به درستی بشناسند و عدم موفقیت برایشان پلکانی شود که از آن بالا روند و کم‌کم ترقی کنند.

‌چیت‌ساز با اشاره به اینکه فرزندان باید یاد بگیرند از همان زمان کودکی روی پای خود بایستند، اضافه کرد: برای نمونه در خصوص تغذیه کودکان درصورتی‌که والدین خود قاشق را در دهان کودک بگذارند و غذا بدهند، به این دلیل که محیط را کثیف نکند، اشتباه است، چراکه کودک در همین موضوع کوچک هم دیر آموزش می‌بیند.

‌وی تصریح کرد: معمولا والدین در زمان پیش‌دبستانی تمام وسایل کودکشان را جمع می‌کنند و گاهی نیز مشاهده شده والدین در نوشتن تکلیفات فرزندشان به او کمک می‌کنند که چنین کمک‌هایی نه‌تنها به نفع کودک نیست، بلکه او را در آینده با مشکلات متعدد مواجه می‌کند.

‌این پزشک سلامت روان ادامه داد: اگر فرزند تکالیفش را نادرست بنویسد و معلم از او ایراد بگیرد، به نفع او خواهد بود، چراکه در این صورت با گوشزد کردن مشکل فرزند متوجه وظایف شخصی خود خواهد شد.

چیت‌ساز ادامه داد: افرادی که در کودکی مدام مورد توجه بوده و وظایف خود را به‌درستی نشناخته‌اند، اغلب در تشکیل زندگی خانوادگی نیز دچار مشکل می‌شوند و همواره دوست دارند که زوج یا زوجه کارهای شخصی‌اش را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه یادگیری حس مسئولیت‌پذیری چیزی نیست که در بزرگسالی آموخته شود، اضافه کرد: همان‌طور که والدین راه رفتن را به کودک قدم ‌به ‌قدم یاد می‌دهند و همین‌که کودک راه افتاد دست او را رها می‌کنند، در هر زمینه‌ای به‌ویژه ایجاد حس مسئولیت‌پذیری نیز همین‌گونه است.

این پزشک سلامت روان گفت: آغاز و انجام هر اقدامی باید به خود کودک واگذار شود، چراکه هر کاری زمان مشخص خود را دارد برای نمونه غذا خوردن و یا راه افتادن کودک هرکدام یک‌زمانی دارد که بعد ازاینکه کودک هر کاری را یاد گرفت باید به خود او واگذار شود.

چیت‌ساز ادامه داد: گاهی نگرانی والدین در زمینه تمیز بودن اتاق کودکان آن‌هم در سنین یک یا دوسالگی بی‌مورد است چراکه در این سن چنین اتفاقی امری طبیعی است، اما در سن سه‌سالگی لازم است والدین با همکاری کودک یک اتاق را تمیز کنند و در هر بار تمیزکاری حتما تمیزکاری نهایی را به عهده کودک بگذارند تا او حس انجام‌وظیفه به دوش خود ببیند.

وی در خصوص اینکه گفته می‌شود ریشه شلختگی فرد در بزرگسالی، ناشی از شلختگی و بی‌مسئولیتی در زمان کودکی است، خاطرنشان کرد: زمانی که فرد در خانه تمام‌کارهایش توسط والدین انجام‌شده است، یاد نمی‌گیرد وظایف شخصی‌اش را انجام دهد و اگر می‌بینیم فرزندی در سنین جوانی و یا هنگام انجام وظیفه همسری شلخته است، قطعا باید به دنبال ریشه آن در کودکی بگردیم.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/
برچسب ها: کودکان ، شلخته ، مسئولیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.