معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح مطالعاتی و گمانه زنی 180 محوطه تاریخی این استان انجام و برای مراحل اجرایی به شورای میراث فرهنگی کشور ارسال شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ رحیم دادی نژاد افزود: طرح های تعیین حریم محوطه های تاریخی با هدف جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در عرصه های تاریخی و فراهم شدن شرایط مطلوب تر صیانت از این عرصه های بار ارزش انجام می شود.

وی اظهار کرد: تاکنون عملیات تعیین حریم 70 محوطه تاریخی کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هفت محوطه تاریخی این استان امسال تعیین حریم شده است.

دادی نژاد اظهار کرد: تپه ده وه، خنگ بنار، پشکان، باغ انار،تپه سقلاتون در گچساران،قلعه دیشموک در کهگیلویه و تپه تاریخی امامزاده محمود در باشت امسال تعیین حریم و عرصه شده است.

وی تصریح کرد: این تعداد آثار تاریخی ثبت شده در فهرست ملی بوده که قدمت آنها مربوط به دوره های اسلامی، صفویه و قاجاریایه است.

دادی نژاد گفت:طرح تعیین حریم این محوطه های مهم تاریخی از سوی یک گروه چهار نفری از پژوهشگاه باستان شناسی کشور انجام شد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد این استان 726 اثر ثبت شده ملی دارد که 686 مورد آن از بناها و آثار تاریخی است.

استان کهگیلویه وبویراحمد را به دیار آریوبرزن می شناسند.

استان کهکیلویه و بویراحمد (منطقه جغرافیایی این استان) بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود ارایی ها جزیی از خاک تمامی حکومت های ایران بود.

استان کهگیلویه و بویراحمد با حدود 700 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.

انتهای پیام /س
برچسب ها: طرح ، مطالعاتی ، محوطه ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.