داوود یونسیان استاد دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران در گفتوگو با خبرنگار
حوزه فنآوریهای نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، ضمن اینکه موفق به ساخت و تجاریسازی دستگاه پروفیل نگار لیزری چرخ قطار شده است افزود: این دستگاه توسط یک گروه سه نفره به نامهای سید محمد موسوی گزامرودی و مهران ترابی و همچنین خود بنده ساخته شده است.
وی افزود: این پروژه امکان اندازهگیری همزمان قطر چرخ به همراه شاخصهای پروفیل را میدهد. همچنین از اهمیت بالایی در حوزه ایمنی قطار و صرفهجویی در میزان تراش چرخ و جلوگیری از هدر رفتن منابع برخوردار است.
وی در ادامه گفت: فرآیند ساخت این دستگاه به مدت 4 سال در یکی از شرکتهای دانش بنیان زیر مجموعه دانشگاه علم و صنعت ظرف مدت 4 سال انجام پذیرفته است.
وی در پایان گفت: لازم به ذکر است که فناوری لیزری تنها در اختیار 5 کشور آمریکا، فرانسه، آلمان، ژاپن و اتریش است و امروزه هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی صنعت ریلی کشور از جمله مترو تهران با موفقیت مورد استفاده قرار میگیرد.