رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان،از مرمت و بازسازی مسجد مدرسه تاریخی امام( سلطانی) متعلق به دوره قاجار در این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ محسن جاوری هزینه اختصاص داده شده به مسجد مدرسه تاریخی امام( سلطانی) کاشان را بالغ بر 500 میلیون ریال از اعتبارات ملی ذکر کرد و گفت:این بنا در مجموعه بازار تاریخی کاشان واقع می باشد که متعلق به دوره قاجار است و با همه خصوصیات معماری اولیه و فنون معماری معمول در آن زمان، پا برجامانده است.

به گفته وی،این مسجد بزرگترین مسجد- مدرسه طلبه نشین کاشان به مدرسه شاه معروف و از بناهای دوره فتحعلی شاه قاجار(1212- 1250) می باشد.ساختمان آن از سال 1221 تال 1229 ه.ق به سرپرستی میرزا ابوالقاسم اصفهانی که از طرف حاجی حسین خان صدراعظم عهده دار حکومت کاشان بوده به انجام رسیده است،آنگاه تولیت و تدریسش و تصدی موقوفات مدرسه نیز به حاجی ملا احمد نراقی واگذار گردیده است.

مسئول دفتر فنی اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری کاشان نیز اضافه کرد: صحن این مدرسه بواسطه طرح عالی و نقشه مرغوب ،وسعت فضا و منظره زیبای آن بسیار با صفاست.جلو خان مدرسه دارای سر در کاشیکاری و بر فراز آن هم ماذنه خوش اسلوبی ساخته شده است . صحن و سرای وسیع مدرسه مربع مستطیل و بر چهار جانب آن 52 حجره با صندوقخانه و ایوان جلو و فضاهایی برایی تدریس طلاب بنا کرده اند.

فرهادی،مرمت،استحکام بخشی کاشی ها و اجرای کاشیکاری در قسمت های مورد نیاز بدنه مسجد،همچنین احیای مجدد ماذنه فرسوده و سنگاب ورودی این بنا را از جمله اقدامات مرمتی مسجد مدرسه تاریخی امام( سلطانی) کاشان عنوان کرد.

این مسجد مدرسه به شماره 251 در تاریخ 30/3/1325 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.