خانه‌های قدیمی که گویای معماری ایرانی باستانی هستند، امروز جز بافت‌های فرسوده محسوب می‌شوند.

آشتی معماری سنتی با معماری مدرن
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بافت‌های قدیمی به دلیل قدمت و فرسودگی، تخریب ناشی از آن، کمبود و حتی نبود تجهیزات شهری، دچار نارسایی‌هایی در پاسخگویی به نیازهای امروز زندگی شده‌اند به همین دلیل جمعیت بومی ساکن این بافت‌ها به حاشیه شهرها مهاجرت می‌کنند و مهاجران روستایی و اقشار کم درآمد جایگزین آن‌ها می‌شوند.

*** بناهای مدرن امروزی شیوه‌های معماری کهن ایرانی رعایت می‌شود

مردم دوست دارند خانه‌ای داشته باشند دارای حیاط که یکی از عناصر معماری ایرانی است و با لذت از طبیعت به سوی آرامش هدایت شوند.

خانواده‌های ایرانی در خانه‌هایی با معماری سنتی و با توجه به ترکیب‌بندی فضای داخلی از آسایش بسیار بیشتر بهره‌مند بوده‌اند و صوت و صدا، گرما و سرما کمتر به درون اتاق‌ها نفوذ می‌کرد و فضای طراحی شده دارای چشم‌اندازهای بسیار مناسب بود و برخی مردم در زمین محوطه خانه خود سبزیجات متنوعی پرورش می‌دادند اما تنوع در بناهای مدرن امروزی نسبت به شیوه‌های معماری کهن ایرانی کمتر رعایت می‌شود و بیشتر از معماری اروپایی بهره می‌گیرند.

عباداله فتح‌اللهی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اظهار کرد: مشکلات و موانع نوسازی در هر منطقه‌ای به تفکیک، شناسایی و مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد و سپس اولویت‌های اقدام نوسازی در هر محله، مشخص و برنامه‌ریزی جهت رفع کسری سرانه‌های خدماتی و تأمین زیرساخت‌ها و غیره معین می‌شود و مورد تصویب قرار می‌گیرد.

*** شهرسازی مدرن مشکلات روبنایی و زیرساختی

آسیب‌پذیری در برابر زلزله و نیز عدم تطابق شهرسازی سنتی با زندگی امروز شهری دارای مشکلات روبنایی و زیرساختی فراوان در زمینه ناهنجاری‌های اجتماعی هستند.

بافت‌های فرسوده شهری مشکلات متعددی دارند و در برخی موارد در بروز ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی از ویژگی‌های مشترکی برخوردار است.

*** بافت‌های سنتی برگرفته از معماری مدرن

با توجه به این که معماری گذشته دارای محاسنی بوده که از جمله می‌توان به چشم انداز مناسب اتاق‌ها، نفوذناپذیری گرما و سرما به داخل خانه اشاره کرد که با استفاده از معماری سنتی ولی برگرفته از علم روز و گرایش به طرح‌های ایرانی و اسلامی کمتر به سوی معماری اروپایی برویم.

انتهای پیام/
برچسب ها: نوسازی ، معماری ، سنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار