متخلفان زمین‌خواری به وجود کمیسیون‌های 99 و 100 دلگرم هستند.

تخلفات زمین‌خواری در سال 94 در چه شرایطی به سر می‌برد؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛بر اساس کمیسیون اصل ۹۰ زمین خواری هرم پیچیده‌ای است که دست‌های زیادی در پس آن دیده می‌شود، برخورد قاطع قضایی می‌تواند این دست‌ها را قطع کند هر چند به نظر می‌رسد سازمان‌های دولتی باید در واگذاری‌ها دقت کنند تا زمین‌ها و مستغلات به نام مردم و کام زمین‌خواران‌‌ رها نشود. 
 
متأسفانه پدیده زمین‌خواری تنها محدود به محله، شهر، روستا، استان یا بخش خاصی نیست و در سراسر کشور و به دست افرادی سودجو به اشکال مختلف انجام می‌شود. 
 
اعلام ۲ تا ۳ هزار گزارش از تخلفات زمین‌خواری 
 
بر اساس قانون ساخت و ساز در حومه شهر‌ها و زمین‌های کشاورزی ممنوع است اما می‌توان با رعایت حدود روستایی ویلاسازی کرد اما گویا این حد و حدود مرز مشخصی ندارد چرا که سایه زمین‌خواری آن‌قدر به زندگی مردم نزدیک شده است که همهٔ مسئولان در صدد هستند شاید بتوانند اندکی از این آمار را بکاهند. 
 
قباد افشار، رئیس سازمان امور اراضی کشور در این رابطه می‌گوید: پس از افتتاح سامانه تلفنی ۱۳۱، مردم هر هفته ۲ تا ۳ هزار گزارش از تخلفات زمین‌خواری اعلام می‌کنند و این یعنی هر روز بیش از ۴۰۰ گزارش مردمی و در همین راستا و بر اساس همین اطلاعات دریافتی از سوی مردم بسیاری از عملیات سازمان بر پایهٔ این گزارشات بنا شده است. 
 
پدیدهٔ زمین‌خواری یا توسط افراد زبده و از مسیر قانونی و در سایه بی‌توجهی مسئولان صورت می‌گیرد یا توسط افراد ناآگاهی که از سوی برخی سازمان‌ها ووزارت‌خانه‌ها حمایت می‌شوند بروز پیدا می‌کند. 
 
مهرداد بائوج لاهوتی، نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی می‌گوید: کمیسیون ماده ۱۰۰ و ۹۹ رافع تخلفات زمین‌خواری هستند متأسفانه سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌هایی از این نوع نسبت به زمین‌خواری بی‌توجه بوده و چندان پیگیر جلوگیری از آن نیستند، شکایت به قوه قضائیه برای زمین‌هایی که در بیست سال پیش تصرف شده‌اند موثر واقع نمی‌شود، بلکه لازم است پیش از وقوع حادثه اقدامات انجام گیرد. در حقیقت اگر کمیسیون ماده ۱۰۰ و ۹۹ رأی درست و واقعی صادر کنند، دیگر تصرفی صورت نخواهد گرفت اما تا زمانی که این دو کمیسیون رافع تخلفات باشد افزایش تصرفات عجیب به نظر نمی‌رسد. 
 
متخلفان زمین‌خواری به وجود کمیسیون‌هایی دلگرم هستند و می‌دانند که تخریبی پس از زمین‌خواری صورت نمی‌گیرد از این رو تلاشی برای رعایت قوانین و مقررات نمی‌کنند. البته هر چند زمین‌خواری در این حوزه بالاست اما با توجه به آمار‌ها این میزان نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
بدانیم سالهاست مالکیت زمین مدیران کارگزاران و صنعتگران وکشاورزان وتاجران و.....راتحت تاثیرقرارداده ونهایتاقشرضعیف وجوانان صدمه دیده اند
آخرین اخبار